چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی و تبیین اثرات تصویر ذهنی گردشگران داخلی شهر اصفهان بر توسعه گردشگری آن است. جامعه آماری این پژوهش، گردشگرانی هستند که تجربه سفر به شهر اصفهان را دارند. از آنجاییکه جامعه آماری نامحدود بوده ، بنابرابن برمبنای روش تعیین حجم نمونه کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین گردیده و از طریق نمونهگیری (غیراحتمالی) در دسترس انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد بر اساس طیف لیکرت (پنج گزینه ای) استفاده شد. روایی پرسشنامه به روشصوری - محتوایی و پایایی آن با محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ برای هر متغیر محاسبه شد . برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوریشده و بررسی مدل مفهومی، از روش مدلیابی معادلات ساختاری و با برازش مدل و تحلیل های لازم صورت گرفت . در نهایت، با اصلاح AMOS استفاده از نرمافزار مدل مفهومی، برازش خوبی برای الگوی نظری طراحی شده، حاصل شد. بنابراین، می توان اظهار داشت که ویژگیهای فردی به واسطه تصویر ذهنی بر رفتار گردشگری، دستاوردهای گردشگری و توسعه گردشگری تاثیر مثبت و معناداری دارد.
The main purpose of this study is to investigate and explain the effects that Isfahan domestic tourists’ image would have on tourism development of the city. The study population is a group of tourists who have experience of travelling to Isfahan. As the population of the study is unlimited، the sample size has been determined based on the method of Cochran's sample size determination، and a sample of 384 (convenient) was selected. In order to collect data، a questionnaire was applied using Likert scale (five choices). For the validity، formal questionnaire was used and reliability was calculated for each variable by calculating Cronbach's alpha coefficients. Structural Equation Modeling was applied for collected data analysis and conceptual model evaluation. Then، Model fitting and required analysis were done by using AMOS software. Finally، designed theoretical pattern were fitted by modifying conceptual model. Therefore، it can be stated that individual characteristics have positive and significant effects on tourists’ behavior، tourism achievements and tourism development، due to tourist’s image.
خلاصه ماشینی:
به عبارت ديگر، پـژوهش حاضـر بررسـي نقـش واسـطه اي تصـوير ذهنـي در فراينـد تـأثير شــناخت ، تبليغــات، ويژگــيهــاي فــردي و اســتانداردهاي محيطــي بــر رفتارهــا و دســتاوردهاي گردشگري و همچنين بررسي نقش واسطه اي رفتارها و دستاوردهاي گردشگري در فرايند تـأثير تصوير ذهني ، بر توسعه گردشگري شهر اصفهان را مدنظر قرار داده اسـت .
تبيين نظري رابطه ميان تصوير ذهني و رفتار گردشگري محمد و همکاران ١ (٢٠١١)، به بررسي روابط بين تصـوير ذهنـي مقصـد و وفـاداري گردشـگران نسبت به مقصد گردشگري پرداختند.
تصـوير ذهنـي رفتـار آينـده گردشگري را تحت تأثير قرار ميدهد که به طور مداوم و به صورت کاربردي ، اقدام براي سـفر را بـه ديگران توصيه ميکند و نشانگر اين است که تصوير ذهني بر رفتار گردشگري مـؤثر اسـت .
تبيين نظري رابطه ميان تصوير ذهني ودستاوردهاي گردشگري نتايج حاصل از پژوهش غفاري و همکاران (١٣٩٣) نشـان داد تصـوير ذهنـي مقصـد مـيتوانـد بـر ارزش ادراک شده و رضايت گردشـگران از آن مقصـد گردشـگري بـه طـور مثبـت و معنـادار تـأثير گذارد.
اما تصوير ذهني ميتواند متغير واسطه در رابطه بين ويژگيهاي فردي و دستاوردهاي گردشگري باشد بنابراين اين فرضيه تأييد ميشود (١٩٦ ارائه مدل مفهومي نهايي پژوهش با توجه به تجزيه و تحليل دادهها، برخي از روابط حذف گرديد و مدل مفهومي مجدداً مورد بررسي و برازش قرار گرفت .
نتـايج حاصـل از پـژوهش نشـان داد کـه تصـوير ذهنـي بـر وفاداري گردشگران اثر ميگذارد و بدين معنا که تصوير ذهني بر رفتار گردشگري اثـر مسـتقيم ومعناداري دارد.