چکیده:
هدف این پژوهش، شناسایی مولفهها و تعیین محتوا برای وبسایتهای تسهیلگر گردشگری
پزشکی جهت جذب گردشگران پزشکی بالقوه است. برای نیل به این هدف، استراتژی دو مرحلهای
"شناسایی وبسایتهای برتر تسهیلگر گردشگری پزشکی حاصل از جستجوی هفت کلیدواژه
تخصصی در گوگل" و سپس "تعیین محتوای پیشنهادی برای یک وبسایت تسهیلگر گردشگری
پزشکی با استفاده از خدمات و اطلاعات استخراجشده" بکار گرفته شد. در ابتدا تمام وبسایتهای
منتخب با استفاده از رویکرد کیفی تحلیل محتوا مورد بررسی قرارگرفته و انواع خدمات و اطلاعاتی که
در اختیار گردشگران پزشکی قرار میگیرند، شناسایی و استخراج شدند. سپس با توجه به ارزیابی به
عمل آمده، در سه سطح دستهبندی شدند و بدین ترتیب محتوای پیشنهادی برای معرفی و دستهبندی این
خدمات و اطلاعات ارائه گردید. در ادامه با استفاده از رویکرد کمی تحلیل محتوا و محاسبهی فراوانی و
تکرار هر یک از خدمات و اطلاعات، رتبهبندی برایشان صورت گرفت. نتایج نشان داد که در
وبسایتهای تسهیلگر گردشگری پزشکی، محتوای معرفی گزینههای پزشکی از اهمیت بیشتری
برخوردار است و در ردههای بعدی محتواهای معرفی تسهیلات وبسایت، معرفی گردشگری پزشکی،
معرفی وبسایت و نظرات بیماران و مخاطبان قرار دارند.
The main purpose of this study is to identify and determine the components and
suggested content for medical tourism facilitators to attract prospective medical
tourists. To achieve this goal, a two-phase strategy was used. First, top facilitator
websites of medical tourism have been identified from googling seven keywords.
Then, a Suggested content have been developed using extracted information and
services. All of the selected websites have been studied based on the qualitative
concept analysis. As a result, different kinds of information and services were
offered to medical tourists were identified and classified in three levels regarding
their importance. Therefore a suggested content were presented to introduce and
classify the mentioned services and information. And after, the websites were ranked
using qualitative content analysis approach and their frequency and repetition were
confirmed. The results show that in these facilitator websites, the concept of medical
options introduction has the most importance. Website facilities introduction,
medical tourism introduction, the website introduction and the reviews of customers,
were ranked next in importance.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس پاسخ به سؤال ذيل در بررسي وبسايت هاي تسهيل گر گردشگري پزشکي قابل توجه خواهد بود: مناسب ترين محتوا براي معرفي و رتبه بندي خدمات و اطلاعات وبسايت هاي برتر تسهيل گر گردشگري پزشکي چگونه است ؟ مروري بر مباني نظري و پيشينه پژوهش مباني نظري پژوهش در اين بخش مفاهيم اساسي صنعت گردشگري پزشکي و مباحثي در رابطه با تاريخچه ي ظهور وبسايت هاي گردشگري پزشکي، ماهيت و نحوه عملکرد آنها بررسي ميشود.
Keckley and Underwood توسعه يافته به سمت کشورهاي کم تر توسعه يافته تعداد مقاصد ترويج خدمات پزشکي به بيش از ٥٠ کشور در جهان گسترش يافته است (شالت ١، ٢٠٠٦؛ وودمن ٢، ٢٠١٥) و با ظهور وبسايت هاي تسهيل گر گردشگري پزشکي بيماران خارجي قادر هستند تا با توجه به بودجه خود مقصد مناسبي جهت درمان تعيين نمايند (هوروييتز، روزنزويگ ، و جونز٣، ٢٠٠٧؛ اسنايدر و همکاران ٤، ٢٠١١).
Horowitz, Rosensweig, and Jones 4.
محتواي عمده اين دسته ، اطلاعاتي است که به بيمار کمک ميکند تا با ارزيابي و بررسي اطلاعات درمانها، مقاصد گردشگري پزشکي و مقايسه خدمات تأمين کنندگان، بتواند درزمان مطلوب برنامه ريزي براي سفر پزشکي خود به عمل آورد و با توجه به نوع درمان خود بهترين مقصد و بهترين تأمين کننده خدمت را برگزيند، و در مورد قبل و بعد از درمان خودآگاهي کامل را کسب نمايد.