چکیده:
امروزه صنعت گردشگری بهعنوان یکی از مهمترین صنایع خدماتی، رقابت تنگاتنگی را با سایر
صنایع در جهان تجربه میکند. در سالهای اخیر فناوری اطلاعات بر تمام بخشهای این صنعت تاثیر
شگرفی گذاشته است. گردشگری الکترونیکی حاصل پیوند میان گردشگری و فناوری اطلاعاتاست.
قابلیتها و مزیتهای رقابتی حاصل از گردشگری الکترونیک از عوامل مهم در ایجاد جهش اقتصادی
در صنعت گردشگری محسوب میشود. این مطالعه در نظر دارد با توجه به مزایای گردشگری
الکترونیکی نسبت به گردشگری سنتی و با بررسی تحقیقات انجامشده در این حوزه، چارچوبی جامع
جهت شناسایی و بررسی تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم هر یک از عوامل موثر بر توسعهی گردشگری
الکترونیکی در استان یزد ارائه دهد. بدین منظور ابتدا با مرور جامع پیشینه تحقیق و نظرخواهی از
خبرگان، عوامل اثرگذار بر توسعه گردشگری الکترونیک در این استان شناسایی و سپس این عوامل با
سطحبندی شدند. این پژوهش از نظر هدف ،(ISM) بهکارگیری روش مدلسازی ساختاری تفسیری
توصیفی و از نظر نتایج کاربردی است. جامعهی آماری تحقیق را خبرگان دانشگاهی صاحبنظر در
حوزهی گردشگری و متخصصین فعال در صنعت گردشگری استان یزد تشکیل میدهند. در این
پژوهشاز روش نمونهگیری قضاوتی استفاده شده و ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است.
روایی صوری پرسشنامه نیز مورد تایید خبرگان قرار گرفت.
با توجه به نتایج، عامل "امکانات و توان مالی"، اساسیترین عامل در مدل توسعهی گردشگری
الکترونیکی استان یزد میباشد که باید مورد توجه جدی مدیران این صنعت قرار گیرد. نتایج این
پژوهش به سیاستگذاران کمک میکند تا بتوانند جهت توسعهی گردشگری الکترونیک مسیر
مناسبتری را انتخاب کنند.
Today, the tourism industry is one of the most important service industries which competes closely with other industries in the world. In recent years, information technology has had a significant effect on all sectors of the industry. Electronic Tourism is the link between tourism and information technology. Capability and competitive advantages of E-tourism are important factors in creating economic leap in the tourism industry. This study intends to employ the benefits of electronic tourism towards traditional tourism. So, this study offers comprehensive framework to identify and assess direct and indirect effects of each factor affecting the development of electronic tourism in Yazd province. For this purpose, first, factors affecting the development of electronic tourism in Yazd province were identified by comprehensive review of the literature and opinions of experts in the field. And then, these factors were rated using Interpretive Structural Modeling(ISM). The population of the research are academic tourism experts and professionals which are active in the tourism industry in Yazd province. Also interviews and questionnaires were used to gather data. The content validity of the questionnaire was approved by the experts. According to the results, "operating and financial possibilities", are the most basic factors in the development of electronic tourism of Yazd province that must be taken into serious consideration by executives in the industry. The results of this research will help policy makers, so that they can choose a better path for the development of electronic tourism.
خلاصه ماشینی:
Alexis & Friederike الکترونيک اقدام کرده و ضمن شناسايي مؤثرين عوامل ، راهکارهاي لازم و اساسي در توسعه و رشد را جهت استفاده بخش هاي خصوصي و دولتي صنعت گردشگري ارائه دهد.
اين عوامل پس از بررسي و تأييد توسط خبرگان به شرح جدول ١ است : جدول ١: عوامل مؤثر بر توسعه ي گردشگري الکترونيکي استان يزد رديف عوامل ١ حمايت کافي دولت و وجود قوانين و مقررات حمايتي و اجرايي لازم ٢ سياست ها و عوامل مديريتي (مانند ثبات مديريت ارشد و وجود انگيزه و مهارت کافي ) ٣ زيرساخت هاي فناوري اطلاعات (سخت افزار و نرمافزار) سيستم هاي اطلاعاتي (مانند سيستم هاي رزرواسيون، سيستم هاي مديريت روابط با مشتري، ٤ سيستم هاي پرداخت الکترونيکي، سيستم هاي اطلاعرساني و سيستم هاي مديريت مقصد) فرهنگ سازي مناسب (آشنايي گردشگران، جامعه محلي و مسئولان با عملکرد فناوري ٥ اطلاعات و گسترش فرهنگ استفاده صحيح از فناوري اطلاعات ) ٦ آموزش و تربيت نيروي انساني مورد نياز براي ايجاد، توسعه و اداره گردشگري الکترونيک اطلاعرساني عمومي و آگاهسازي مردم براي استفاده از خدمات گردشگري الکترونيک حفظ امنيت و حريم شخصي افراد (گردشگران، جامعه محلي، کاربران، تورها، سايت هاي ٨ خدمات دهنده گردشگري ) ٩ وجود اطلاعات دقيق و به روز 10 امکانات و توان مالي در مرحله ي بعد، پرسشنامه هاي مربوطه به منظور تجزيه و تحليل روش ISM و سطح بندي عوامل در اختيار خبرگان قرار گرفت .
A Virtual Enterprise Based Information System Architecture for the Tourism Industry,International Journal of Technology Management, 38, 374-391.