چکیده:
سازمانهایی در دنیای رقابتی کنونی موفقاند که مشتری در آنها نقش اساسی ایفا میکند. در این راستا توجه به نیازها و خواستههای آشکار و پنهان مشتریان و همچنین ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کارآفرینی، یادگیریمحوری، بازارمحوری و فعالیتهای منابع انسانی بر نوآوری و ارزش مشتری در هتلهای 4 و 5 ستاره ایران است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش و ماهیت، از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن را مدیران هتلهای 4 و 5 ستاره ایران تشکیل میدهد که تعداد 82 نفر مدیر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز این مطالعه با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد شده جمعآوری، و تجزیه و تحلیل دادهها نیز به واسطه مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک روش حداقل مربعات جزیی و بکارگیری نرمافزار پیالاس انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که رابطه مثبت و معناداری بین کارآفرینی و فعالیتهای منابع انسانی با نوآوری و ارزش مشتری وجود دارد و رابطه بازارمحوری با نوآوری منفی و رابطهاش با ارزش مشتری تایید نشد. همچنین رابطه یادگیریمحوری با نوآوری و ارزش مشتری مثبت و معنادار است.
Customers play an important role in successful organizations. Then, taking into consideration the demands and the needs of customers and also implementing innovation in products and services is so important. The purpose of this study is to examine the impact of entrepreneurial orientation, market orientation, learning orientation and human resource efforts on innovation and customer value in Iran 4-star and 5-star hotels. In order to achieve this goal, managers of these hotels were considered as the population of the study and a sample of 82 managers was selected. The data were collected by standard questioner and were analyzed using Structural Equation modeling, Partial Least Square method and PLS software (version 2). The results showed that there is a positive relationship between entrepreneurial orientation and human resources efforts with innovation and customer value, and also, there is a negative relationship between market orientation and innovation and its relationship with the customer value was not confirmed. The Relationship between learning orientation and innovation was rejected and its relationship with customer value was positive and significant.
خلاصه ماشینی:
ازاين رو هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير کارآفريني، يادگيريمحوري، بازارمحوري و فعاليت هاي منابع انساني بر نوآوري و ارزش مشتري در هتل هاي ٤و ٥ستاره ايران است .
بنابراين با توجه به موارد اشاره شده فوق و همچنين نقش و اهميت صنعت هتلداري در رشد و توسعه صنعت گردشگري، لزوم توجه به متغيرهاي نوآوري و ارزش مشتري به واسطه عناصر کارآفريني، بازارمحوري، يادگيريمحوري و فعاليت هاي منابع انساني ضرورت بالايي داشته و در شرايط ناپايدار و رقابتي کنوني ، موفقيت صنعت هتلداري را در گرو خود دارد.
همچنين ، يافته هاي پژوهش بر اين نکته تأکيد دارد که بازارگرايي يکپارچه نيز ميتواند به عنوان پيش بينيکننده نوآوري و ارزش مشتري در نظر گرفته شود.
نتايج نشان داد که کارآفريني و مديريت منابع انساني مشتق هاي مهمي از نوآوري و ارزش مشتري هستند.
جدول ٤: شاخص هاي CV-Red و CV-Com براي متغيرهاي مدل پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتيجه گيري اين مطالعه با ارائه مدلي يکپارچه به بررسي رابطه و اثر متغيرهاي کارآفريني، بازارمحوري، فعاليت هاي منابع انساني، يادگيريمحوري بر نوآوري و ارزش مشتري در هتل هاي ٤و ٥ستاره ايران پرداخته است .
يافته هاي حاصل از اين پژوهش نشان ميدهند که رابطه مثبت و معناداري ميان کارآفريني با نوآوري و ارزش مشتري وجود دارد.
Learning orientation and market orientation: Relationship with innovation, human resource practices and performance.
Entrepreneurship: Its relationship with market orientation and learning orientation and as antecedents to innovation and customer value.
Entrepreneurship: Its relationship with market orientation and learning orientation and as antecedents to innovation and customer value.