چکیده:
هدف از این پژوهش، ساخت و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان بود که به روش توصیفی و از نوع تحلیل عاملی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان دبیرستانی خمینی شهر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای تعداد 696 نفر(356 دختر و 340 پسر) از آنان انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان (محقق ساخته) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان بود. داده ها به روش تحلیل عاملی اکتشافی، روش مؤلفه های اصلی و چرخش واریماکس و آلفای کرونباخ تحلیل و سپس نرمال بودن توزیع داده ها در نمره کل و زیرمقیاس ها مطالعه شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی تعیین سه عامل بود که با عنوان خودکارآمدی مهارت های تحصیلی، خودکارآمدی عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی آینده تحصیلی نام گذاری شدند که همگی دارای توزیع نرمال بودند. این عوامل همگی از مقدار ویژه بالاتر از 1 برخوردار بودند. روایی همگرای خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان با استفاده از همبستگی با پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز (0/73=p= 0/001،r ) همچنین، بررسی تفاوت در دو جنس تأیید شده است و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه0/93، و برای خرده مقیاس های عملکرد تحصیلی 0/89، مهارت های تحصیلی 0/84 و آینده تحصیلی 0/83 محاسبه شد. پرسشنامه 26 سؤالی خودکارآمدی تحصیلی برای جامعه دانش آموزان می تواند به عنوان ابزاری معتبر به منظور سنجش میزان باور و اعتماد به توانایی های تحصیلی استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
"- self-efficacy - social - cognitive - Bandura - Vasile, Marhan, Singer, Stoicosscu - Thijs & Verkuyten - Artino - Hill - Flowers - Howley, Adamson, Dyke, Mayfield, Beuth & Rosé - Wright, Perrone-McGovern, Boo, & White - academic self - efficacy - Altunsoy, Cimen, Ekici, Atic, & Cokmen - Festco, McClure - Elias پژوهشها نشان میدهد که خودکارآمدی تحصیلی با متغیرهای مختلف تحصیلی رابطه دارد؛ از جمله میتوان گفت با پیشرفت تحصیلی (آلتونسوی و همکاران،2010؛ داودی،1391)، راهبردهای یادگیری مؤثر، خودتنظیمی، سازگاری و موفقیت در مدرسه، کمک خواستن از دیگران در مسائل تحصیلی (والکر گرین و منسل 1 ، 2006؛ جکسوا، کالندا و گاورا 2 ،2015)، انگیزش تحصیلی (سارا کالوگلو و دینسر 3 ،2009)، موفقیت تحصیلی (پاجارس و شانک، 2001؛ طهماسیان و اناری، 1391؛ جمالی، نوروزی و طهماسبی،1392)، عادات مطالعه اثربخش و منبع کنترل (محمد، آشا و جادو 4 2014)، اهداف پیشرفت (داوری، غلامی لواسانی و اژهای،1391)، باور به هوش بالا (پورباغبان، رضاپور، فاتحی و مالکی راد 5 ، 2013)، برنامهریزی (خان 6 ،2013) ترک تحصیل (پگورو و شافر 7 ،2015) رابطه معنیداری دارد.
محققان مختلف به منظور بررسی مفهوم باورهای خودکارآمدی تحصیلی، - Walker, Greene, & Mansell - Jakešová, Kalenda, & Gavora - Saracaloglu, Dincer - Mohammad, Asha, & Jado - Purbaghban, Rezapour, Fathi, & Malekirad - Khan - Peguero, & Shaffer - Galyon, Blondin, Yaw, Nalls, Williams - Klassen, Lynch - Nasas ابزارهای متفاوتی را گسترش دادهاند."