چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، آزمون مدل رابطه علی بین پیوند با مدرسه و عملکرد تحصیلی با میانجیگری زورگویی کردن و قربانی بودن در دانش آموزان پسر و دختر مقطع راهنمایی شهر شیراز بود. بدین منظور، تعداد 564 نفر از دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی شهر شیراز به روش تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند و ابزارهای پژوهشی، شامل: مقیاس زورگویی ایلینویز و مقیاس برداشت دانش آموز از پیوند با مدرسه را تکمیل کردند. نتایج به دست آمده با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که در کل نمونه، همه ضرایب مسیرهای بین متغیرها از لحاظ آماری معنی دار بودند. در این مدل، تأثیر پیوند با مدرسه (به عنوان متغیر برونزا) بر عملکرد تحصیلی(متغیر درونزا)، مثبت و معنی دار(ضریب استاندارد 0/53؛0/001 >p )؛ تأثیر پیوند با مدرسه بر زورگویی و نیز تأثیر پیوند با مدرسه بر قربانی بودن، منفی و معنی دار بود (به ترتیب: ضریب استاندارد 0/49 - ، 0/001 >p و ضریب استاندارد 0/39 - ، 0/001 >p ). تأثیر متغیرهای میانجی (زورگویی کردن و قربانی بودن) بر عملکرد تحصیلی نیز منفی و معنی دار بود (به ترتیب: ضریب استاندارد 0/31 -،0/001 >p و ضریب استاندارد 0/11 - ، 0/001 >p ). شاخص های برازندگی نشان داد که در کل نمونه، مدل، با داده ها برازش قابل قبولی دارد. فرضیه های غیرمستقیم با استفاده از روش بوت استراپ ماکرو بررسی شدند که همه فرضیه های غیرمستقیم، تأیید شدند. در مجموع، یافته ها نشان می دهند که پیوند با مدرسه به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد تحصیلی و نیز بر کل فرایند زورگویی اثر دارند.
خلاصه ماشینی:
"com صغری ابراهیمی قوام، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر، آزمون مدل رابطه علی بین پیوند با مدرسه و عملکرد تحصیلی با میانجیگری زورگویی کردن و قربانی بودن در دانشآموزان پسر و دختر مقطع راهنمایی شهر شیراز بود.
بر این اساس، پژوهشهای زایکوفسکی و گونتر 8 (2012)، بیرامی، هاشمی، فتحی آذر و علایی (1391)، بیرکتار 9 (2012) نشان داده است که بین پیوند با - Libby - Niehaus, Rudasill, & Rakes - Blum - Atik - Glew, Fan, Katon, Rivara, & Kernic - Patto, Woolley, & Hong - Ramon & Murillo - Zaykowski, & Gunter - Beyraktar مدرسه و زورگویی کردن و قربانی بودن، رابطه منفی و معنیداری وجود دارد.
- Catalano, Haggerty, Oesterle, Fleming, & Hawkins - Baldry, & Farrington - Swearer, Espelage, Vaillancourt, & Hymel - Piotrowsky & Hoot اهمیت یافتههای مذکور در جوامع دیگر از یک سو، و فقدان مطالعات مربوط به عوامل مؤثر در زورگویی در بافت آموزشی کشورمان از سوی دیگر، مهمترین برانگیزاننده برای انجام این تحقیق بوده است.
- Illinois Bullying Scale - Holt - Springer, McQueen, Quintanilla, Arrivillaga, & Ross مقیاس زورگویی ایلینویز: این مقیاس، یک ابزار 18 مادهای است که جنبههای مختلف پدیده زورگویی (زورگویی کردن و قربانی بودن) و نیز نزاع را پوشش میدهد.
حدود بالا و پایین رابطه غیرمستقیم پیوند با مدرسه به عملکرد تحصیلی از طریق زورگویی و قربانی بودن، صفر را دربرنمیگیرد که نشاندهنده معنیدار بودن این مسیر غیرمستقیم در کل نمونه است."