چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه علی بین کمال گرایی، هدف های پیشرفت با اضطراب امتحان با میانجیگری باورهای خودکارآمدی است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 1392-1391 تشکیل داده اند، که از میان آنها، تعداد 360 نفر با روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای نسبتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیر های پژوهش از مقیاس اضطراب امتحان اهواز، مقیاس خودکارآمدی عمومی، مقیاس کمال گرایی چندبعدی (فرم کوتاه) و پرسشنامه تجدیدنظرشده هدف های پیشرفت استفاده شد. همچنین، برای آزمون برازندگی مدل پیشنهادی از روش تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد مسیرهای مستقیم کمال گرایی خودمحور به خودکارآمدی و اضطراب امتحان از لحاظ آماری معنی دار بودند (0/05 >p). همچنین، رابطه کمال گرایی دیگر محور و جامعه محور با خودکارآمدی غیرمعنی دار و کمال گرایی دیگرمحور با اضطراب امتحان معنی دار بود(0/05 >p). علاوه بر این، رابطه هدف تبحرگرا، عملکردگرا و تبحرگریز با خودکارآمدی و رابطه هدف تبحرگریز با اضطراب امتحان معنی دار است(0/05 >p). از سوی دیگر، رابطه هدف عملکردگریز با خودکارآمدی غیرمعنی دار و هدف عملکردگریز و خودکارآمدی به اضطراب امتحان معنی دار بوده است(0/05 >p). همچنین، نتایج نشان داد که رابطه غیرمستقیم کمال گرایی خودمحور به اضطراب امتحان از طریق خودکارآمدی معنی دار، کمال گرایی دیگر محور و کمال گرایی جامعه محور به اضطراب امتحان از طریق خودکارآمدی غیرمعنی دار است. دیگر نتایج نشان داد که رابطه هدف تبحرگرا، تبحرگریز و عملکرگرا با اضطراب امتحان از طریق خودکارآمدی معنی دار و هدف عملکردگریز با اضطراب امتحان از طریق خودکارآمدی غیرمعنی دار بوده است.
خلاصه ماشینی:
"در همین راستا، پژوهشی که توسط اسکونل، رینگسین، رافلدر و رارمن 21 (2015) در مورد تأثیر خودکارآمدی و خودتنظیمی هدفها روی عملکرد مدرسه با توجه به تفاوتهای جنسیتی و اضطراب امتحان انجام گرفت، نتایج نشان داد که در مورد تفاوتهای - Gelow - Brown - Torres - perfectionism - Mazocco - Flett - Hewitt - Self-efficacy - Self-concept - Klassen - Krawchuk - Rajani - achievememt goals - Chi-hung - Shu-Shen - Sturman - Mongrain - Middleton - Midgley - Stewart & Walker - Schnell Ringeisen Raufelder & Rohrmann جنسیتی در میزان خودکارآمدی و خودتنظیمی هدفها تغییری مشاهده نشد؛ ولی تفاوتهای روشنی در ساختار روابط بین متغیرها در دانشآموزان با اضطراب بالا و پایین مشاهده شد.
هدفهای خاص، در واقع نتایج خاصی هستند که فرد - Rice - Leever - Noggle - Lopsly - Alden - Ryder - Mellings - Frost - DiBartollo - Should Statements - Ellis - Ansbacher - Hamachek - O,Conner - Marshall - Harris - Pepper - Maack - Elliott - Dweck - achievement motivation قصد وصول به آنها را دارد؛ اما هدفگرایی تبیینکننده انگیزهای است که در پس رسیدن به آن مقصد دنبال میشود.
- Bandura - Barbaranelli - Caprara - Pastorelli - Spada - Caselli - Manfredi - Rebecchi - Rovetto با بررسی رابطه بین ابعاد کمالگرایی، هدفهای پیشرفت و اضطراب امتحان با میانجیگری باورهای خودکارآمدی ، پژوهش حاضر میتواند در تولید علم و فراهم آوردن بینشهای جدید در مورد افت تحصیلی و اضطراب امتحان که از مشکلات شایع دانشآموزان هستند، سهم اندکی داشته باشد."