چکیده:
برخی از افعال از نظر بازنمود ذهنی از افعال دیگر پیچیدهترند. این پیچیدگی را میتوان به عواملی معنایی همچون تعداد احتمالات ساختار موضوعی و یا تعداد مشارکان درگیر در کنش آن فعلها در واژگان ذهنی سخنگویان نسبت داد. در این پژوهش فرضیه پیچیدگی ساختار موضوعی مورد نظر آرنز و سوئینی (1995) مبنی بر اینکه تفاوت پردازشی فعلها را میتوان به تعداد نقشهای تتایی (روابط معنایی، تعداد مشارکان) در هر احتمال ساختار موضوعی نسبت داد، در زبان فارسی و بر روی بیست نفر از سخنگویان بومی طبیعی به آزمایش گذاشته شده است. روش آزمونها نیز تصمیمگیری واژگانی چند حسی بوده است. پس از تحلیل آماری نتایج حاصل از آزمونها -با استفاده از آزمون آماری تی- این فرضیه در زبان فارسی به اثبات رسید. نتایج نشان میدهد که آموزش ساختارهای فعلی پیچیده از نظر بازنمود ذهنی منجر به تعمیم قواعد به دادههایی با پیچیدگی کمتر میشود و یادگیری آنها را تسهیل میکند. تلویحات و نتایج ضمنی این تحقیق عبارتند از: معرفی نظریه کارآمد تاثیر پیچیدگی در درمان آسیبهای زبانی(آفازی)، ارائه دادههای زبانی عینی که میتوانند در جلسات گفتار درمانی به کار گرفته شوند و به کارگیری آنها تعداد جلسات را کاهش خواهد داد.
خلاصه ماشینی:
"در تحقیق حاضر پرسش زیر مورد نظر هستند: آیا اطلاعات موجود در مدخل واژگانی افعال لازم و متعدی در زبان فارسی که شامل اطلاعات معنایی (مشخصا درباره تعداد مشارکان ) و اطلاعات نحوی (مشخصا درباره تعداد متمم های مورد نیاز هر فعل ) است ، بر زمان پردازش موثر است ٢؟ به بیان دیگر، آیا هرچه مدخل واژگانی فعل پیچیده تر باشد آزمودنیهای طبیعی فارسی زبان که در این پژوهش بیست نفر از دانشجویان بیست تا بیست و دو ساله اند٣، در انجام تکلیف ثانویه که همان تصمیم گیری واژگانی است با تأخیر بیشتری پاسخ خواهد داد؟ فرضیۀ کلی تحقیق حاضر این است که هر چه تعداد موضوع های فعلی در فارسی بیشتر باشد، پیچیدگی فعل بیشتر، مدخل واژگانی آن غنیتر و تأخیر در پاسخ دهی به فعالیت ثانویه بیشتر خواهد بود.
در طرح کلی این پژوهش ، متغیر زمان واکنش به عنوان متغیر وابسته درنظرگرفته شده است و متغیرهای مستقل نیز عبارتند از: (١) طبقه های فعلی (لازم ومتعدی و انواع آن ها)، (٢) نوع جمله (ساختار نحوی جمله شامل جمله ساده و مرکب ) و (٣) دو گروه از محرکهای دیداری واژگانی که از نظر بسامد با یکدیگر تطبیق داده شده اند و به دو گروه آزمودنی ارائه شده اند.
٦. یافته های تحقیق تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش نشان میدهد که در آزمون (١) به علت تأثیر عامل تعداد مشارکان فعلی، میانگین زمان واکنش به جملات ساده دارای فعل لازم به طور معنیداری کمتر از زمان واکنش به جملات ساده دارای فعل متعدی شده است ."