چکیده:
در این پژوهش، با استفاده از روش تحقیق توصیفی و تطبیقی با استناد به منابع کتابخانه ;ای و تصویری، تأثیرپذیری نقوش منسوجات آندلسی از نقوش هنری ساسانی بررسی می ;شود. نقوش مشترکی همچون شیر، گریفین، عقاب و درخت زندگی در پارچه ;های ساسانی و آندلسی به کار رفته و نقش ترنج ساسانی به ;عنوان عنصر تزئینی در پارچه ;های بافت آندلس نیز قابل شناسایی است.
Sasanian textiles are important group of Iranian textiles which numbers of them have been conserved in museums and private collections around the world. Sasanian art had influenced its contemporary and following art and civilizations and this influence is totally obvious in Andalusian textile. Sasanian artistic elements are identifiable patently and there are common motifs in textiles of these two regions. The main question of this research is that which decorative patterns of Sasanian art are identifiable in Adalusian textiles? Therefore، this hypothesis will propound that Adalusian weavers had been impressed by Sasanian motifs. This research uses descriptive-comparative method based on library and pictorial sources for studying the influence of Sasanian art on Adalusian textiles. Common motifs such as Lion، Griffin، Eagle and Tree of Life have been used in Sasanian and Adalusian textiles and the patterns of Sasanian Medallion is identifiable as an decorative motif in textiles which had been weaved in Andalucía.
خلاصه ماشینی:
عناصر هنری ساسانی بـه وضـوح در پارچـه هـای آندلس قابل شناسایی است و نقش مایه های مشترکی در منـسوجات دو سـرزمین دیده می شود.
نقوش مشترکی همچـون شـیر، گـریفین ، عقـاب و درخت زندگی در پارچه های ساسانی و آندلسی به کار رفته و نقش ترنج ساسانی به عنوان عنصر تزئینی در پارچه های بافت آندلس نیز قابل شناسایی است .
بیشتر این منـسوجات دارای طرح های دایره ای و چند ضلعی در ردیف های افقی هستند و در متن آن هـا درخـت زندگی ، بز، خرگوش ، طاووس ، شیر و انواع پرندگان ، به همان گونه که در هنر و منسوجات ساسانی دیده می شود، بافته شده است .
ایـن حیوانات ، در اساطیر ایران واجد مفاهیم مقدسی بودند؛ هم چنین اشکال دیگری نیز در کنار این 1 موجودات تخیلی دیده می شود که وارد هنر اسلامی ، بیزانسی و اسپانیایی شده است .
گاهی دو جانور یا گیاه به صورت روبرو یا پشت به هم در آن ها نقش شده که این ترکیب بندی در پارچه های بافت آندلس نیز قابل مـشاهده است ، تزئینی که از ایران باستان وارد اسلام شد و سپس از آنجا به اسپانیا و مغـرب زمـین رسید.
اگرچـه منسوجاتی یافت شده اند که دارای تزئیناتی مشابه با منسوجات ساسـانی هـستند و گـاهی محل تولید آن ها به سایر مناطق نسبت داده می شود، اما در هر صورت منشاء اصلی آن هـا پارچه های ساسانی است که مورد اقتباس هنرمندان سایر ممالک قرار گرفته است .