چکیده:
امروزه بهطور فزاینده، خرید بهعنوان یک فعالیت تفریحی و راه فراری از زندگی روزمره دیده میشود و حتی برای برخی از خریداران، خرید میتواند فراتر از تفریح و سرگرمی باشد و به اعتیاد و افراط تبدیل شود. مادیگرایی فرهنگی و توسعة تکنیکهای جدید بازاریابی، پیامدهای بسیاری برای جوامع بههمراه داشته است که یکی از آنها پدیدة درحال رشد اعتیاد به خرید(خرید وسواسی) است که از رفتارهای انحرافی مصرفکننده محسوب میشود. هدف این پژوهش ارائة مدلی برای اعتیاد به خرید در میان زنان است و جامعة آماری این پژوهش، دانشجویان خانم دانشگاه کاشان هستند که 41 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه گردآوری شده و تجزیهوتحلیل با استفاده از نظریة مفهومسازی بنیادی و نرم افزار N Vivo 10 انجام شده است. این پژوهش از نوع بنیادی است و از نظر هدف و دسته، در دستة پژوهشهای کیفی قرار میگیرد. نتایج به دست آمده در پنج دستة شرایط محوری، علّی، زمینهای، مداخلهگر و راهبردی طبقهبندی و پیامدهای آن ارائه شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که این عوامل باعث بالا رفتن سطح استرس، ایجاد خلق و احساسات بد و همچنین احساس نیاز و عطش به خرید میشود که در صورت نبود کنترل، به اعتیاد به خرید منجر میشود و پیامدهایی را برای فرد و اطرافیانش دارد. بسیاری از متغیرهای یافته شده در این پژوهش، برای اولین بار ارائه شدهاند و مدل ارائه شده نسبت به مدلهای پیشین از جزئیات بیشتری برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
گاهی اوقات مبتلایان به اعتیاد به خرید، حتی با دانستن پیامدهای آن، بازهم به Hireshman Neuner, Raab & Reisch Compulsive buying Bonfanti Kwak Bindah McElroy, Keck, Pope, Smith & Strakowski Harvanko خرید کردن ادامه میدهند(بلو- ار 1 ، ١٩٣٠).
تسکین و فرونشانی این احساسات منفی، یک محرک اولیه برای درگیر شدن در رفتار خرید است که به افراد، پاسخهای کوتاهمدت میدهد اما منجر به پیامدهای بلندمدت منفی Bluer Faber & O'Guinn Lorencho Black, Repertinger, Gaffney & Gabel Frost and Halter Eating disorder Compulsive gambling میشود.
Mueller Compulsive Consumption Uncontrolled Buying Overshopping Shopaholism Murali, Ray & haffiullha Racine, Kahn & Hollander Christenson et al Kyrios et al Billieux et al Halandertal Lejoyeuxet, Hourtane & Ades 2-1-پیشینة پژوهش پیشینة پژوهشهای داخلی و خارجی در زمینة اعتیاد به خرید، در جدولهای زیر ارائه شده است: جدول 1-مطالعات انجامشده در حوزة اختلال اعتیاد به خرید، رفتار و درمان سال عنوان نویسندگان مجله نمونه میانگین سن نوع اقدام اثر اصلی ١٩٨٥ اعتیاد به خرید گرفتهشده از دوران کودکی وینستاین ام کی 1 فصلنامة روانکاوی زن ٣٠ ساله روانکاوی بهبود بیماری را شرح نداده ١٩٩٤ اعتیاد به خرید، گزارشی از 20 مورد مک الروی، چک ال ای مجلة بالینی روانپزشکی 16 زن و 4 مرد ٢١-٥٧ رواندرمانی یا پشتیبانی گروه در 22% از شرکتکنندگان بهبود در بیماری مشاهده شد.
یکی دیگر از متغیرهای یافته شده در این پژوهش که از عوامل پنهان اعتیاد به خرید است، تأثیر شبکههای اجتماعی است.
Dysfunctional Consumer Socialization: A Search for the Roots of Compulsive Buying, presented at the 13th International Association for Research in Economic Psychology Colloquium, Leuven, Belgium, September.