چکیده:
محاسبه کارایی هزینه بخش بانکی در ایران و ارزیابی اثر عملکرد بازاریابی بانکها بر آن مطالعه همچنین با بکارگیری روش اثرات تصادفی داده های تابلوبی، اثر عملکرد بازاریابی بانک ها بر کارایی هزینه آنها را نیز آزمون می کند که نتایج، رابطه ای منفی و معنا دار را بین سهم بازار سپرده بانک ها و کارایی در سیستم بانکی ایران، نشان می دهد. کارایی هزینه، تحلیل مرز تصادفی، تابع کاب داگلاس، عملکرد بازاریابی
خلاصه ماشینی:
محاسبة کارایی هزینة بخش بانکی در ایران و ارزیابی اثر عملکرد بازاریابی بانکها بر آن آمنه شهیدی1، کاظم یاوری2*، محمدعلی دهقان دهنوی3، حسن حیدری4 1- دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران 2- دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، گروه اقتصاد، تهران، ایران 3- استادیار دانشگاه علامه طباطبائی، گروه بانکداری اسلامی، تهران، ایران استادیار دانشگاه تربیت مدرس، گروه اقتصاد، تهران، ایران چکیده نظر به اهمیتی که بانکها در اقتصاد به عنوان واسطههای مالی دارند، مطالعة حاضر با استفاده از رویکرد مرز تصادفی و بکارگیری تابع کاب- داگلاس، به بررسی درجة کارایی هزینة بانکهای داخلی ایران و بنابراین متوسط کارایی هزینة سیستم بانکی کشور میپردازد و آن را طی سالهای 1391-1379 به روش حداکثر درستنمایی برآورد میکند.
همچنین عوامل داخلی و خارجی مختلفی میتواند بر کارایی هزینة بانکها اثرگذار باشد که این مطالعه از بین عوامل مختلف، «سهم بانک در جذب سپردهها» را که میتوان از آن به عنوان معیار عملکرد بازاریابی بانک نام برد، مورد توجه قرار داده است.
برای این منظور، ابتدا درجة کارایی هزینة بانکها با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها و بکارگیری رویکرد واسطهای در انتخاب نهادهها و ستادهها، محاسبه شده و پس از آن، عوامل مؤثر بر میزان کارایی محاسبه شده، مورد آزمون قرار گرفته است.
برای این منظور در مطالعة حاضر، هزینة کل و Webster & Others STATA Maximum-Likelihood Estimates Tahir & Mongid Abdmoulah & Laabas Bezat Barros & Others قیمتهای نهادهها بر قیمت سرمایه یعنی تقسیم میشود، ازین رو، تابع هزینة کاب- داگلاس مرز تصادفی (8) به صورت زیر تغییر مییابد: (9) برآورد رابطة (9) به روش حداکثر راستنمایی، اندازهگیری کارایی هزینههای بانکهای کشور را ممکن میسازد.