چکیده:
در این مقاله به مطالعه چگـونگی بازنمـایی هنرپیشـگان زن در پوسـترهـای فـیلم هـای سینمایی (١٣٦٨ تا ١٣٩٢) میپردازیم . این تحلیل روی ٨٨ پوستر، متعلق بـه یـک دورة ٢٤ ساله و به صورت کمی انجام شده است . ٩ متغیر در این تحلیل لحـاظ شـده کـه بـه ترتیب عبارت اند از ١. متغیرهای نسبت مساحت عکس به زنان به کل ، ٢. انـدازه نمـا، ٣. محل استقرار تصویر زنان در کـل لایـه هـا، ٤. آرایـش ، ٥. پوشـش ، ٦. حجـاب ، ٧. نسبت تعداد شخصیت زن به کل ، ٨. رتبه شخصیتی زنان به کل شخصـیت هـا، ٩. ژانـر فیلم . به علاوه نمونه ها به ٦ دورة زمانی تقسیم شده اند. با اسـتفاده از رهیافـت گفتمـانی هال ، در مجموع این تحقیق تاکیـدی بـر اهمیـت تطـابق بازنمـاییهـا بـا اندیشـه هـا و ایدئولوژیهاست . این نتایج حاکی از آن است که ارزش ها و سیاست گذاریهـای دهـه ٧٠ و ٨٠ در سـینما، در مقولــه پوشــش و حجــاب و آرایــش بــه بازنمــایی نرسـیده و رویکردی منفعلانه از جانب ساختار قدرت نسبت به مقتضیات صنعت سینما اخذ کرده است .
خلاصه ماشینی:
مطالعه بازنمایی حجاب ، پوشش و آرایش هنرپیشگان زن در پوسترهای فیلم های سینمای ایران و مطابقت آن با سیاست گذاری فرهنگی سه دولت (سازندگی، اصلاحات و اصولگرا): به روش رهیافت گفتمانی استوارت هال مهدی منتظرقائم تاریخ دریافت : ١٣٩٤/٠٤/٠٨ محمدحسن یادگاری تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/٠٥/١٥ چکیده در این مقاله به مطالعۀ چگـونگی بازنمـایی هنرپیشـگان زن در پوسـترهـای فـیلم هـای سینمایی (١٣٦٨ تا ١٣٩٢) میپردازیم .
رمزگشایی از نشانه ها در پوسترها ما را به پاسخ این پرسش می رسـاند کـه در دهه ٧٠ و ٨٠ چه بازنمایی از زنان در سینمای ایران صورت گرفته است ؟ از سوی دیگر هر نوع بازنمایی، در دوره های مختلف چه ایدئولوژی را همراه داشته است ؟ مبانی نظری: بازنمایی از منظر استوارت هال در کتاب «مفاهیم کلیدی ارتباطات » بازنمایی، فرایند اجتماعی مظهر چیزی بودن معرفـی شده است .
تعریف عملیاتی متغیرها در این تحلیل از ٩ متغیر در پوستر استفاده شد که به ترتیب نمایـانگر مسـاحت تصـویر مختص به هنرپیشه زن ، اندازة نما، اندازة لایه ، نوع آرایش ، نوع پوشـش ، نـوع حجـاب ، تعداد شخصیت ، رتبه شخصیت و ژانر فیلم است ؛ که تـلاش شـده تحلیـل هـر یـک از متغیرها ما را به بازنمایی زنان در پوسترها نزدیک تر کند.
بدین ترتیب در افزایش حضور زنان در لایه های پوستر از دوره اول به دوره سوم شاهد صعود هستیم و همچنین از دوره چهارم تـا دوره آخـر ثبـات مشـاهده مـی شـود و بـا تغییراتـی مواجـه نیسـتیم کـه مـی تـوان سیاست گذاری جریان اصلاحات را مبین این نتایج خواند.