چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تجربیات دبیران دوره متوسطه از ارزشیابی مستمر انجام شد. این مطالعه به شیوه کیفی و به روش پدیدارشناسی با نمونهگیری هدفمند و با استفاده از مصاحبه نیمه سازمان یافته با 24دبیر انجام پذیرفت. مصاحبهها ضبط شده، سپس به صورت کتبی پیاده گشته و به روش پیشنهادی اسمیت(1995) مورد تجزیه و تحیل قرار گرفتند. جهت افزایش دقت و استحکام و این همانی یافتهها از بررسی دقیق و مشاهده مداوم در تمام مراحل پژوهشی، نظرات تکمیلی همکاران ، مرور و بازنگری دست نوشتهها توسط مشارکت کنندگان استفاده شد. یافتههای حاصل از تجربیات دبیران در هشت مضمون اصلی «عوامل مخدوش کننده ارزشیابی مستمر»، «مشکلات معلمان در ارزشیابی مستمر»، «عدم تناسب ساختار و مقررات نظام آموزشی با ارزشیابی مستمر»، «خطاهای رایج در ارزشیابی مستمر»، «ماهیت استانداردسازی در ارزشیابی مستمر»، «نکات قوت»، «موانع اجرایی»، «معایب ارزشیابی» و چندین مضمون فرعی خلاصه گردید. یافتههای حاصل از مطالعه می توانند تصویری روشن از تجربه دبیران در خصوص ارزشیابی مستمر ارائه دهند.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره1: زمینه کلی، مضامین اصلی و فرعی زمینه کلی مضامین اصلی مضامین فرعی تجربیات دبیران از ارزشیابی مستمر عوامل مخدوش کننده ارزشیابی مستمر - تأکید بر درصد قبولی - بی انگیزگی دانشآموزان - سلیقهای عمل کردن دبیران - ضعف ارزشیابی ها در پایه های پایین تر مشکلات معلمان در ارزشیابی مستمر - نهادینه نشدن ارزشیابی مستمر - عدم مسئولیت پذیری - فقدان دوره های آموزشی مؤثر عدم تناسب ساختار و مقررات نظام آموزشی با ارزشیابی مستمر - تأکید بر ارزشیابی پایانی - کمیت محور بودن آموزش - برگزاری امتحانات جبرانی خطاهای رایج در ارزشیابی مستمر -درج میانگین نمرات کلاسی - ملاک قرار دادن نمرات پایانی ماهیت استانداردسازی در ارزشیابی مستمر - فقدان شاخص - استاندارد نبودن سؤالات نکات قوت ارزشیابی مستمر - فراهم سازی بازخورد - بهبود یادگیری - تعامل دانشآموز – معلم - آماده سازی همه جانبه دانشآموزان - کاهش اضطراب موانع اجرایی ارزشیابی مستمر - زمان - حجم کتاب های درسی - تجهیزات و فضاهای آموزشی و آزمایشگاهی - تراکم کلاسی - عدم تناسب حجم کتاب های درسی با زمان معایب ارزشیابی مستمر - وقت گیر بودن - روایی و اعتبار ناکافی - لوث شدن امتحان اولین مضمون استخراج شده از دادهها عبارت از "عوامل مخدوش کننده ارزشیابی مستمر" می باشد."