چکیده:
پژوهش حاضر، شاخص های سنجش کیفیت آموزش عالی را بر اساس مدل کانو در دانشگاه ارومیه بررسی می کند. روش تحقیق از نوع توصیفی _ پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه که تعداد آنها برابر با 22500 نفر میباشد است. براساس داده های مندرج در جدول مورگان حجم نمونه آماری این پژوهش به تعداد 378 نفر است. برای انتخاب واحدهای مورد مطالعه از روش نمونه گیری طبقهای استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، در چهارچوب روش میدانی دو پرسشنامه میباشد، پرسشنامه اول: مربوط به ادراکات و انتظارات دانشجویان از چهار بعد (محتوای دوره، ساختار دوره، ویژگی های استادان، امکانات دوره) میباشد، پرسشنامه دوم: به مدل کانو مربوط است که نیازهای الزامی، عملکردی و جذاب دانشجویان را میسنجد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد بین انتظارات دانشجویان ازمحتوا، ساختار و امکانات دوره های دانشگاه و ویژگی های استادان، با ادراک آنان تفاوت معناداری وجود دارد، به عبارت دیگر میزان ادراکات دانشجویان از چهار بعد (محتوای دوره، ساختار دوره، ویژگی های استادان، امکانات دوره) در دانشگاه ارومیه پایین تر از انتظارات آنان میباشد.
The present study is an attempt to investigate the evaluation indexes in higher education، based on Kano`s model at Urmia University. This is a descriptive-survey research. The statistical population of the study includes all 22500 students at Urmia University. According to the data in Morgan table، the sample of the study is 378. In order to choose the sample، stratified sampling was used. The instruments used to collect the data were two questionnaires; The first questionnaire was related to the perception and expectation of the students in 4 dimensions (course content، course structure، teachers` characteristics، course facilities)، and the second questionnaire was based on Kano`s model which examined students` essential، functional، and appealing needs. The results of the study revealed that there is a significant difference between the students` expectations regarding the content، structure، and facilities of the university courses and teachers` characteristics and their perception of all these. In other words، the students` perceptions regarding the 4 dimentions (course content، course structure، teachers` characteristics، course facilities) is lower than their expectations at Urmia University.
خلاصه ماشینی:
"جدول( 8 ) ضریب همبستگی بین انتظارات دانشجویان از ویژگیهای استادان با ادراک آنان ادراک انتظارات (ویژگیهای استادان) ضریب همبستگی 125/0- سطح معنی داری 014/0 تعداد مشاهدات 378 جدول شماره9: اطلاعات مربوط به آزمون تی تست زوج در خصوص تفاوت بین انتظارات دانشجویان از ویژگیهای استادان با ادراک آنان شرح گروه ها میانگین انحراف استاندارد مقدار T سطح اعتبار انتظارات 8/29 4/6 951/10 001/0 ادراکات 6/24 5/6 در ادامه بررسی فرضیه از آزمون تی تست زوج استفاده شد، نتایج حاصل از اجرای آزمون تی تست در جدول زیر آورده شده است، بطوری که دادههای مندرج در جدول زیر نشان میدهد مقدار ضریب تی حاصل شده و سطح اعتبار بدست آمده برای فرضیه شماره سه به ترتیب برابر با 951/10=T و 001/0=P است و با توجه به اینکه مقدار بدست آمده برای سطح اعتبار از 05/0 کوچکتر میباشد، لذا میتوان نتیجه گرفت که فرضیه شماره سه تأیید میشود و بین انتظارات دانشجویان از ویژگیهای استادان با ادراک آنان تفاوت معناداری وجود دارد، به عبارت دیگر میزان ادراکات دانشجویان از ویژگیهای استادان دوره در دانشگاه ارومیه به طور معنی داری پایین تر از انتظارات آنان میباشد."