چکیده:
مقاله حاضر به بررسی مقایسه ای سیاست دیپلماسی عمومی ایالات متحده در دوران بوش و اوبامـا در منطقه خاورمیانه میپردازد. پرسش اصلی مقاله این است که دیپلماسی عمومی ایالات متحـده آمریکا در دوران بوش و اوباما در قبال خاورمیانه چه تفاوت هایی دارد؟ در این راستا فرضیه ای کـه طرح میشود این است که وقوع حادثه ١١ سپتامبر سبب افزایش اهمیت نقش دیپلماسی عمـومی در سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانـه شـده و ایـن سیاسـت در دوران بـوش و اوبامـا از رویکردهای متفاوتی برخوردار بوده است . طبق یافته های این مقاله ، در دوران بـوش کـه سیاسـت خارجی ایالات متحده بر منطق یک جانبه گرایی و سیاست جنگ طلبی اسـتوار بـود، اعتقـاد قلبـی چندانی به قدرت نرم و کاربرد دیپلماسی عمومی وجود نداشت . بنابراین ، دیپلماسی عمومی در این چارچوب به «جنگ ایده ها» تعبیر شد. از این رو، برای پیروزی در این جنگ هدف اصلی رسانه ها نه تعامل ، بلکه جنگ رسانه ای برای معرفی ارزش ها و ایده های آمریکایی به منظور تامین هر چه بهتـر منافع ملی ایالات متحده آمریکا بود. در مقابل ، در دوران اوباما اگرچه هدف اصلی که همان معرفی ارزش ها و ایده های آمریکایی است ، همچنان پا بر جاست ، اما با تغییری رویکردی این هـدف نـه از طریق جنگ ایده ها، بلکه بر پایه منطـق چندجانبـه گرایـی و تعامـل دنبـال شـده اسـت ، تعامـل و گفتگوی مستقیمی که در قالب ارسال پیام هایی همانند تبریک نوروز و تبریک حلول مـاه رمضـان نمود یافته است .
خلاصه ماشینی:
پرسش اصلی مقاله این است که دیپلماسی عمومی ایالات متحـده آمریکا در دوران بوش و اوباما در قبال خاورمیانه چه تفاوت هایی دارد؟ در این راستا فرضیه ای کـه طرح میشود این است که وقوع حادثه ١١ سپتامبر سبب افزایش اهمیت نقش دیپلماسی عمـومی در سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانـه شـده و ایـن سیاسـت در دوران بـوش و اوبامـا از رویکردهای متفاوتی برخوردار بوده است .
طبق یافته های این مقاله ، در دوران بـوش کـه سیاسـت خارجی ایالات متحده بر منطق یک جانبه گرایی و سیاست جنگ طلبی اسـتوار بـود، اعتقـاد قلبـی چندانی به قدرت نرم و کاربرد دیپلماسی عمومی وجود نداشت .
در ایـن چارچوب میتوان گفت منطق یک جانبه گرایی حاکم بر سیاست خارجی نومحافظـه کـاران جـای چندانی برای اعمال قدرت نرم و کاربرد دیپلماسی باقی نگذاشت ، بنـابراین ، دیپلماسـی عمـومی در این چارچوب به «جنگ ایده ها» تعبیر شد و برای پیروزی در این جنگ هدف اصلی رسانه ها نه تعامل ، بلکه جنگ رسانه ای برای معرفی ارزش ها و ایده های آمریکایی به منظور تأمین هر چـه بهتر منافع ملی ایالات متحده آمریکا بود.
وزارت خارجه آمریکا دیپلماسی عمومی را به عنوان «برنامه هایی کـه بـا هدف ارائه اطلاعات و تأثیرگذاری مثبت بر افکار عمومی کشورهای خارجی اجرا مـیشـوند و از سوی دولت مورد حمایت قرار میگیرند» تعریف کرده است (٢٠٠٤ ,Wolf and Rozen).
Khatib, Lina (2011), The Arab Spring Casts Obama as United State Public Diplomacy Messenger, available at: http://uscpublicdiplomacy.