چکیده:
هدف این پژوهش بررسی میزان برخورداری دانشجویان از شاخص های دینداری و عوامل اجتمـاعی مـوثر بر آن است . پس از مروری بر پژوهش های داخلی و خارجی و همچنین نظریه هـای مـرتبط بـا موضـوع ، یـک چارچوب تلفیقی با استفاده از نظریه های ماکس وبر، امیل دورکیم و پیتر برگر و تامس لاکمن تهیه شـده کـه بـر پایه آن یک مدل تجربی شامل تاثیر شش متغیر مستقل بر میزان دینداری دانشجویان دانشگاه آزاد واحـد علـوم و تحقیقات به دست آمد. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد و با تکنیک پرسشنامه بـه گـردآوری اطلاعـات اقدام شد. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بودند که از بـین آنها تعداد ٣٧٥ نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقـه ای بـه عنـوان نمونـه مـورد مطالعه قرار گرفته است . اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیـه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشانگر این بودند که دینداری دانشـجویان در حـد متوسـط مـیباشـد و میزان دینداری (متغیر وابسته ) با متغیرهای جنسیت ، پایگاه اقتصادی- اجتمـاعی، اسـتفاده از رسـانه هـای جدیـد، نوگرایی و رضایت از زندگی رابطه معنیداری دارد. بین متغیر سـن بـا دینـداری هـیچ گونـه تفـاوت معنـیداری مشاهده نشد است . ضمنا ضریب تعیین (٠/٦٣) نشان میدهد کـه ٦٣ درصـد واریـانس متغیـر وابسـته از طریـق متغیرهای مستقل معادله قابل تبیین است . میزان تاثیرگذاری متغیرهای مسـتقل نیـز بـه ترتیـب عبـارت اسـت از: استفاده از رسانه های جدید، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، میزان رضایت از زندگی و نوگرایی.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش نگارندگان پدیده دینداری را در بین دانشجویان مورد بررسی قرار میدهند، قشری که بیشترین تأثیر را از تغییرات اجتماعی- فرهنگی جامعه پذیرفته و در سطوح مختلف دینداری آنان تأثیرات 1- educational institotions 2- social control 3- traditional insight 4- division of labor 5- social structurs 6- life worlds 7-pluralization قابل توجهی گذاشته است .
٥- فرضیه های تحقیق ـ به نظر میرسد بین پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی دانشجویان و میزان دینداری آنان تفاوت معنیداری وجود دارد.
فرضیه ٥: بین میزان استفاده از رسانه های جدید و میزان دینداری دانشجویان رابطه معنیداری وجود دارد.
جدول شماره ١٥: آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر میزان استفاده از رسانه های جدید و میزان دینداری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول ١٥ مشاهده میشود سطح معنیداری آزمون ٠.
تحلیل رگرسیون چند متغیره - بررسی رابطه بین متغیر وابسته (میزان دینداری) و متغیرهای مستقل (پایگاه اقتصادی اجتماعی، سن ، جنسیت ، نوگرایی، استفاده از رسانه های جمعی خارجی و رضایت از زندگی) با کمک رگرسیون .
٨- نتیجه گیری این پژوهش با هدف سنجش میزان برخورداری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران از شاخص های دینداری و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن انجام پذیرفت .
نتایج به دست آمده در این پژوهش ، مؤید نظریاتی است که در الگوی تحلیل نظری در مورد تأثیر متغیرهای جنسیت ، سن ، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، رسانه های جمعی، نوگرایی و رضایت از زندگی بر متغیر دینداری دانشجویان بیان شده است .