چکیده:
توسعه ی شهرنشینی و گسترش مناطق اسکان جمعیت در حریم رودها مستلزم مطالعات دقیق درباره ی شرایط سیل گیری محدوده ی مورد نظر برای توسعه است. بیشتر خسارات وارده شده به شهرها ناشی از وقوع سیل به دلایلی نظیر تخطی در بستر و حریم رودخانه ها، پایین بودن ظرفیت پل ها و معابر حرکت آب، ناپایداری سیل بندها، ساخت و ساز در مسیر سیل ها و کاهش پوشش گیاهی اراضی مشرف به شهرهاست. بر اثر این اقدام ها هر ساله صدمات جبران ناپذیر مالی و انسانی به مناطق گوناگون کشور وارد می آید. در این پژوهش کلان شهر شیراز از لحاظ مخاطرات ناشی از فرایندهای ژئومورفیک رودخانه ای بررسی شده است. مطالعه ی این مخاطرات در دو قسمت صورت گرفت. در یک قمست مخاطرات ناشی از فرسایش رودخانه و آبراهه ها (تخریب، حمل و رسوب گذاری) و مخاطرات ناشی از طغیان آب و سیلاب مطالعه شد و در قسمت دیگر تحلیل و بررسی نقش عوامل انسانی تشدید کننده ی مخاطرات رودخا نه ای انجام گرفت. روش تحقیق در این پژوهش کتاب خانه ای میدانی است. نخست از عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای برای بررسی حوضه ی آبریز رودخانه ی خشک و پهنه های سیل خیز استفاده گردید. سپس، بازدیدهای میدانی و برداشت نقاط زمینی با استفاده از GPS، تفسیر عکس هوایی و کاربرد GIS نقشه ی مناطق در معرض خطر حاشیه ی رودخانه و فاصله از رودخانه ترسیم شد. در نهایت مشخص شد که از یک طرف بخش شرقی کلان شهر شیراز به دلیل قرارگیری بر روی دشت سیلابی از طرف آبراهه ها و رودخانه ی خشک و از طرف دیگر با تعرض به حریم رودخانه، ابعاد و ارتفاع نامناسب پل ها، احداث کنارگذرها و... در معرض مخاطرات محیطی ناشی از فرآیندهای رودخانه ای وعوامل انسان ساخت قرار دارد.
The process of urbanization and development in high-risk areas such as river banks has increased the vulnerability of urban communities to environmental hazards. The banks of Khoshk River in Shiraz is one of these areas. These hazards are two parts : hazards resulted from river and waterways erosion (destruction, transportation and sedimentation) and the hazards resulted from floodings over the surrounding urban areas.
In order to prepare the literature review for this study, the various books, theses and articles were applied. Also, in order to determine the spatial position of this section, the Satellite Images and Google Earth pictures were used. The Global Positioning System (GPS) was also applied for the field observations such as collecting spatial data, extracting the kind of formations, Geological structures and faults. ArcGIS and Global Mapper 16.2 were also used for data processing and mapping.
The geomorphological hazards in Khoshk River bank were evaluated in two parts:1.The evaluation and analysis of the role of river and flooding processes in creating the environmental hazards for Shiraz.
2.The evaluation and analysis of the role of humans as the intensive factors of riverine and floods hazards in city.
The evaluation of longitudinal profile in the river indicates that when the stream is entered to plain, the water moves with more speed because of faults and high steepness over the Drake alluvial fan. One indication of this process is the presence of coarse sands and angled gravels. In this part, the erosion of riverbank is much higher than the erosion of river bed. In this section, the longitudinal profile of the river has a regular trend of concave and convex sections due to the erosion in convex parts and sedimentation in concave parts. In addition, there is a balance between deposition and digging process. The erosion is very intensive in regions where arc meander is close to the flooding plain of the bank and causing the destruction of all facilities.
The longitudinal profile in the river indicates that the height and slope of river has been reduced from North West to Maharloo River. The average slope of the river is 2.40%.
In order to determine the role of flooding in creating risks for Shiraz, the floodwater discharge data were collected from Regional Water Organization. Furthermore, in order to understand the role of maximum discharge values, various experimental relations were used in the basin. The un- ordered development of urban areas especially in the north west, destruction of natural areas intensified the amount of runoff and reduction of vegetation cover.
The pick values of maximum discharges in Khoshk river with the return periods of 50 and 100 years waere estimated 115m3/s to 131.4m3/s respectively which may result in overflowing of water on the streets. The human factors include the construction of bridges on the river, fencing river with stones and construction of beach, construction of bypasses for public transportation and reducing the traffic in the riverbed and trespassing to the river bed in Shiraz caused the overflowing of water from the river. The last floods in Shiraz occurred in 1987 and 2002 that caused major losses to the houses and commercial places close to Khoshk River. In order to analyze parts of river that are close to the town and have more important influences on the hazards and disasters, the satellite images of khoshk river basin in the town were taken and the river was classified in three sections with regard to risks level, river morphology and river classification based on its hazards for close areas as high risk (Maali abad Bridge limits to Fazilat Bridge and Sardkhaneh Bridge to Maharloo River), low risk(Tange sorkh to Maali abad Bridge) and medium risk (Fazilat Bridge to Sardkhaneh Bridge).
خلاصه ماشینی:
تصـویر مـاهواره ای اسپات سال ١٣٨٥ مربوط به شهر شیراز از سازمان زمین شناسی استان فارس تهیه شد و داده های مربـوط بـه کـاربری اراضی اطراف رودخانه ی خشک جمع آوری گردید.
در کل مسئله ی سیلاب رودخانه ی خشک با دوره های بازگشت ٥٠ سال به بالا برای شهر شیراز بسیار تهدیدآمیـز و نگران کننده است و هرگونه سرمایه گذاری و توسعه ی شهری بدون مهار سیلاب این رودخانـه آسـیب پـذیر اسـت .
قطعه زمین (کاربری) شماره گذاری بر اساس ارزش ارزش ملکی هر متر مربع (ریال ) مساحت (متر مربع ) فاصله از رودخانه ملکی ٥٠ متر ١٠٠ متر ١٥٠ متر بازه ی ١ 5000000 1003037 %5/96 %32/37 %61/66 بازه ی ٢ 4500000 2852749 %2/78 %29/25 %67/95 بازه ی ٣ 1500000 739481 %5/71 %28/89 %65/39 جمع کل 4,595,267 نتیجه گیری باتوجه به بررسیهای انجام شده ، کلان شهر شیراز به علت قرارگیری بر روی دشت سیلابی و در نیمه ی شرقی و تخطـی به حریم رودخانه ی خشک به طور بالقوه در معرض مخاطرات محیطی ناشی از فرآینـدهای رودخانـه ای و سـیلاب قـرار دارد.
همچنین ، عوامل انسان ساخت مانند گسترش شهر (به ویژه ازجهـت هـای شـمال ، غـرب و شمال غرب )، تغییر کاربری اراضی، تعرض مناطق مسکونی و تأسیسات شهری به حریم اصلی رودخانه ها وآبراهه ها، عدم رعایت اصول بدیهی مهندسی در طراحی و ساحل سازی و سنگ چینی رودخانه ، ابعاد نامناسب برخی از پل ها (علـی بـن حمزه ، معالیآباد) و احداث کنارگذرها در معبر رودخانه از جمله عوامل تشدیدکننده ی مخاطرات در محدوده ی مطالعـه هستند.