چکیده:
با توجه به اهمیت هویت دینی و دینداری در نظام تربیتی و آموزشی جامعه ایران و ابهـام دربـاره رابطه هویت دینی دبیران با دانش آموزان در مطالعه حاضر این رابطه مـورد بررسـی قـرار گرفتـه است . ابزار سنجش پرسشنامه است که از گویه هـای مقیـاس فرانسـیس بـرای نوجوانـان و نیـز گویه های مقیاس طالبان برای دبیران اخذ شده و بـه منظـور اسـتفاده در میـان دانـش آمـوزان و دبیران ، گویه های آنها مجددا تغییر داده شده ، طراحی شده و سپس مورد آزمون قرارگرفته اسـت . نمونه آماری شامل ٣٢٠دانش آموز و ٣٢ دبیر در شهر تهران است و رابطه میان میـانگین هویـت دانش آموزان هر کلاس با هویت دینی دبیر همان کلاس بررسـی شـده اسـت . یافتـه هـا نشـان می دهد: هویت دینی در تمام ابعاد آن در میان دانش آموزان بالاتر از میانگین بوده و قوی اسـت ، اما رابطه معنی داری میان هویت دینی دانش آموزان و دبیران مشاهده نشد. همچنین رابطه قـوی و معنی داری میان هویت دینی دانش آموزان با فرهنگ مذهبی خانواده هایشان برقرار است .
خلاصه ماشینی:
رابطه هویت دینی معلمان با هویت دینی دانش آموزان مدارس شهر تهران 2 محمود جمالی فیروزآبادی ١ * آزیتا اخلاقی چکیده با توجه به اهمیت هویت دینی و دینداری در نظام تربیتی و آموزشی جامعه ایران و ابهـام دربـاره رابطه هویت دینی دبیران با دانش آموزان در مطالعه حاضر این رابطه مـورد بررسـی قـرار گرفتـه است .
نمونه آماری شامل ٣٢٠دانش آموز و ٣٢ دبیر در شهر تهران است و رابطه میان میـانگین هویـت دانش آموزان هر کلاس با هویت دینی دبیر همان کلاس بررسـی شـده اسـت .
) محـیط مدرسـه و کـلاس نیز نقش مهمی در این زمینه دارند، چراکه تأثیر مستقیم و غیر مستقیم بسـزایی بـر ذهنیـت و جهت گیری های افراد دارد و به طورمشخص ، معلم در محیط مدرسه می توانـد عامـل بسـیار مؤثری برای ارتقای هویت دینی دانش آموزان باشد.
هدف کلی و اصلی بررسی حاضر، سنجش رابطه میان میزان هویـت دینـی معلمـان بـا هویت دینی دانش آموزان است .
نقش مدرسه و معلم در تکوین شخصیت و هویت دانش آموزان در بسیاری از نظریه های روان شناسی و تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته است .
واحـد تحلیل نیز کلاس است ، به این معنی که در هر کلاس هویت دینی دانش آمـوزان بـا هویـت دینی معلم همان کـلاس مـورد قـرار مـی گیـرد و بـه طـور مشـخص رابطـه همبسـتگی میـان دانش آموزان و معلمان تحلیل می شود.
با استفاده از آزمون هـای رایـج سـنجش (بـه ویـژه بـا تأکید بر مقیاس هویت دینی فرانسیس و طالبان برای استفاده در نمونه های مسـلمان ) هویـت مذهبی دانش آموزان اندازه گیری می شود.