چکیده:
با توجه به ضرورت های افق چشم انداز ١٤٠٤ به منظوردستیابی به جایگاه اول اقتصادی ، علمی و فناوری در سطح منطقـه و شـناخت رقبـای منطقـه ای ، در ایـن پـژوهش بـا معرفـی و توصـیف ویژگی ها و مولفه های شهر رسانه ای ، تعریف شهر رسانه ای و کاربردهای آن ارائه می شود. سپس با رصد سه شهر رسانه ای در منطقه (دبی ، مصر و اردن ) بررسی جامعی به روش مقایسه تطبیقـی بر روند تاسیس ، نحوه جانمایی ، زیرساخت ها و امکانات مورد نیاز، نوع مالکیت و مولفه های دیگر حقوقی ، تجاری ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی انجام می شود.
خلاصه ماشینی:
سپس با رصد سه شهر رسانه ای در منطقه (دبی ، مصر و اردن ) بررسی جامعی به روش مقایسه تطبیقـی بر روند تأسیس ، نحوه جانمایی ، زیرساخت ها و امکانات مورد نیاز، نوع مالکیت و مؤلفه های دیگر حقوقی ، تجاری ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی انجام می شود.
شهر رسانه ای ١ به شهری اطلاق می شود که کلیه خدمات مربوط به صـنایع رسانه ای که مجموعه ای از تمامی حرفه های مرتبط با رسانه است ، گرد هم آورده و موجب ایجـاد تجـارت رسـانه ای در سـطح بازارهـای بـین المللـی مـی شـود ( Media City Planning .
او همچنـین از نقـش پررنـگ و تأثیرگذار شهر رسانه ای در رونق بخشی به فعالیت های هنری ، فرهنگی کشور صـحبت کـرد و در ادامه با اشاره به هدف گذاری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به جایگاه نخسـت تولید علم ، فناوری و صنعت در چشم انـداز برنامـه ٢٠ سـاله گفـت : بخـش مهمـی از لـوازم تحقق این مهم در گسترش و تقویت فناوری های نوین نهفتـه اسـت و فنـاوری هـای جدیـد، مقدمه دستیابی به اهداف کلان علمی ، صنعتی ، اقتصادی و فرهنگـی بـه شـمار مـی آیـد.
١ سـعید المنتفیـق ، اولـین مدیر عامل شهر رسانه دبی در این خصوص معقتد است : چشم انداز شـهر رسـانه ای دبـی بـه هیچ وجه تبدیل شدن به هاب منطقه ای برای صنعت رسانه نیست .