چکیده:
دروس آموزش تاریخ ادبیات فرانسه بخش بسیار مهمی از واحدهای کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه را تشکیل می دهند. تاریخ ادبیات فرانسه در قرن نوزدهم و تفسیر متون آن در دو درس چهارواحدی ارائه می شود. برای تدریس این دروس بیش تر از کتاب های تاریخ ادبیات مورخان ادبی فرانسوی استفاده می شود. این کتاب ها معمولا آراسته به گزیده های متون ادبی اند که به منظور توضیح در کلاس و نیز مطالعات تکمیلی از آن ها استفاده می شود. کتاب تاریخ ادبیات بدون گزیده متون ادبی ناقص است، چراکه این متون و پرسش هایی که در ارتباط با آن ها می توان مطرح کرد، در رشد تفکر تحلیلی و انتقادی مخاطبان موثر خواهد بود. کتاب مورد نقد ما، تاریخ ادبیات فرانسه: قرن نوزدهم، در ظاهر، ویژگی های مذکور را دارد. مولفان این کتاب فقط به ارائه تاریخ ادبیات اکتفا نکرده اند، بلکه پس از توضیح درباره زندگی نامه و معرفی آثار نویسنده مورد نظر و بعضا بحث های مربوط به حوزه نقد ادبی و سبک شناسی، صفحاتی را به متون ادبی اختصاص داده و بسیاری از فصول کتاب را با خلاصه ای از مطالب و تمرین ها به پایان رسانده اند. اما این کتاب، چه از نظر شکل و چه از نظر محتوا، کاستی های فراوان دارد. از این رو، می کوشیم با بررسی ابعاد گوناگون این مشکلات به این پرسش پاسخ می دهیم که این اثر تا چه حد پاسخ گوی نیازهای دانشجویان دوره کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه های کشور است.
خلاصه ماشینی:
مؤلفان این کتاب فقط به ارائۀ تاریخ ادبیات اکتفا نکرده اند، بلکـه پـس از توضـیح دربارٔە زندگی نامه و معرفی آثار نویسندٔە مورد نظر و بعضا بحـث هـای مربـوط بـه حوزٔە نقد ادبی و سبک شناسی ، صفحاتی را به متون ادبی اختصاص داده و بسیاری از فصول کتاب را با خلاصه ای از مطالب و تمرین ها به پایان رسانده انـد.
در کتابی چون rairesraires LitteItine هریک از نویسندگان مـورد مطالعـه در مرکـز یـک پرونده قرار دارند که از این بخش ها تشکیل شده است : زندگی نامه با تکیه بـر رویـدادهای شاخص زندگی نویسنده ، معرفی آثار، گزیدٔە متون ادبی ، پرسش های مرتبط بـا ایـن متـون ، تجزیه و تحلیل موضوعی ، متون مربوط به حوزٔە نقد ادبـی ، و منتخبـی از آثـار نویسـندگان غیرفرانسوی با هدف ارائۀ اطلاعات تکمیلی در خصوص نویسندٔە مـورد بحـث .
مؤلفـان ایـن کتاب فقط به ارائۀ تاریخ ادبیات اکتفا نکرده اند، بلکه پس از توضیح دربـارٔە زنـدگی نامـه و معرفی آثار نویسندٔە مورد نظر و بعضا بحث های مربوط به حوزٔە نقد ادبی و سبک شناسـی ، صفحاتی را به متون ادبی اختصاص داده و بسـیاری از فصـول کتـاب را بـا خلاصـه ای از مطالب و تمرین ها به پایان رسانده اند.
اما ذکر یک نکته ضروری به نظر می رسد: با توجـه بـه آن کـه محتـوای ایـن کتاب نوآورانه نیست و نقشۀ آن تلفیقی از فهرست مطالب کتاب های ارزشمند تاریخ ادبیات فرانسوی است و نیز اشکالات بی شماری که در ابعاد صوری این اثر به چشـم مـی خـورد، ترجیح دادیم ابتدا به صورت اثر و سپس به محتوای آن بپردازیم .