چکیده:
بی تردید عنوان کتاب نقش موثری در جلب نظر مخاطبان دارد؛ مخاطبانی که در نخستین صفحه های کتاب در جست وجوی دلیل پیدایش آن اند. هدف ها و پرسش هایی که نویسنده در این صفحه ها مطرح می کند به نحوی ذهن خواننده را درگیر خود کرده و او را بیش تر به خواندن کتاب ترغیب می کند. گاهی این ترغیب با نوعی حس شگفتی و تحسین نیز در هم می آمیزد، زیرا نویسنده موفق شده است طبقه بندی ها و ساختارهای قوام یافته ذهن خواننده را با نوعی آشنایی زدایی در هم بشکند. کتاب نقد و نظریه های ادبی معاصر از این گونه کتاب هاست؛ زیرا به نظر می رسد مولفش در نظر دارد، در کتابی با حجم بسیار کم، به نحوی جامع و کامل طیف گسترده و گوناگونی از موضوعات را معرفی کند، به چندین هدف دست یابد و هم زمان به پرسش هایی پاسخ دهد که با این اهداف مناسبت چندانی ندارند. نوشته پیش رو بر آن است تا با مطالعه سطح های گوناگون این کتاب، افزون بر بررسی میزان دسترسی نویسنده به هدف هایش و پای بندی به قرارداد خوانش، نحوه پاسخ گویی او به پرسش ها و درجه اعتبار پاسخ ها را نیز بسنجد.
خلاصه ماشینی:
در واقع ، یکی دیگر از دل مشغولی هـای نویسنده این است که آیا می توان رویکردهای نقد ادبی را در تحلیل متون ادبیـات فارسـی به کار بست ؟ به علاوه ، نحؤە برخورد سـنت هرمنوتیـک فارسـی بـا چنـین ره یافـت هـایی چیست ؟ سرانجام ، او عهد می کند تا افزون بر بررسی نقش گسست و تـداوم تـاریخی در آموزش ادبیات فارسی در ایران ، به این پرسش پاسخ دهد که فرهنگ ادبی فارسی بیش تـر به سنت گرایش دارد یا به نوآوری ؟ نوشتۀ پیش رو افزون بر بررسی میزان دسترسی کتاب یادشده به اهداف خویش ، درجۀ اعتبار پاسخ های ارائه شده به پرسش ها را مطالعه می کند.
آیا نویسنده به راسـتی یـک الگـوی خوانشی متکثر و چندوجهی از متن ادبی را ارائه می دهـد تـا دانشـجویان ایرانـی بـه ابـزار روش شناختی و آموزشی مؤثر برای خواندن و تحلیل متون مجهز شوند؟ آیا پرسش هایی که مؤلف در دو بخش ذکرشده در بالا مطرح می کند در ارتباط با یک دیگرند؟ روش بازخوانی نظریه های ادبی و نقد معاصر بر اساس مبنای گاه شماری از چـه کیفیتـی برخـوردار اسـت ؟ پاسخ های نویسنده به پرسش های فوق تا چه حد معتبر است ؟ به منظور یافتن پاسخی برای پرسش های مزبور، سطح های گوناگون اثر یادشده را بررسی می کنیم .