چکیده:
فرید زکریا، روزنامه نگار نومحافظه کار امریکایی که در دوران ریاست جمهوری جرج بوش مشهور شد، در آینده آزادی: اولویت لیبرالیسم بر دموکراسی نگاه پایان تاریخی خود به جهان گیر شدن دموکراسی های لیبرال امریکایی را با چاشنی انتقادی مطرح کرد. انتقادهای او بیش تر به نظام سیاسی فعلی امریکا و ستودن روند تاریخی آن است که نخبه گراتر و کارآمدتر است. مقاله حاضر به مباحث این کتاب نگاهی انتقادی دارد؛ بنابراین مبانی کتاب در باب لیبرالیسم و دموکراسی با اصول این دو ایده مقایسه شده است تا نوع برداشت نولیبرال و نوکلاسیک زکریا آشکار شود. هم چنین نومحافظه کاری و جریان فکری ای که زکریا بدان تعلق دارد مروری انتقادی شده و جایگاه روابط بین الملل اسلامی در این بحث مشخص شده است.
The American Neo-Conservative Journalist, Fareed Zakaria got famous in President Bush era, wrote in his book: “the future of freedom: Illiberal Democracy at Home and Abroad”. His approach to the “end of history” shows in the book, looking at the globalizing liberal democracy but he criticizes this idea. His critics deny American political system but praise its history because Zakaria believe the historical process of the system was elitist and more efficient. This paper criticizes the discussion of his book. So the structure of book about neoliberalism and neodemocracy compare with the liberal and democratice ideas to show special view of Zakaria. Also neoconservativist view of Zakaria revised and compared with Islamic international relations.
خلاصه ماشینی:
بررسی و نقد کتاب آیندۀ آزادی: اولویت لیبرالیسم بر دموکراسی سیده مطهره حسینی * اصغر شکری مقدم ** چکیده فرید زکریا، روزنامه نگار نومحافظه کار امریکایی که در دوران ریاسـت جمهـوری جرج بوش مشهور شد، در آیندٔە آزادی: اولویت لیبرالیسـم بـر دموکراسـی نگـاه پایان تاریخی خود به جهان گیر شدن دموکراسی های لیبرال امریکایی را با چاشنی انتقادی مطرح کرد.
نویسنده برای توضیح این موضوع فصل اول کتاب را به «تاریخچۀ آزادی انسان » اختصـاص داده و دربـارٔە رونـد خیزش مدرنیتۀ غربی از یونان و روم باستان تا خیـزش مسـیحیت ، قـدرت گـرفتن کلیسـا، ظهور دولت های مطلقۀ مدرن ، و سپس تولد لیبرال دموکراسی و ریشه های تاریخی آن بحث کرده است .
در ادامه استدلال خواهیم کرد که نوشته های فرید زکریا در چهـار حـوزٔە واقـع گرایـی ، لیبرالیسم ، نومحافظه کاری ، و دموکراسی با مبانی اندیشه ای این حوزه ها و واقعیت های عینی در تضاد است و از منظر نظریۀ اسلامی روابط بین الملل نیز نگاه جهـانی اش و نگـاهش بـه جهان اسلام مردود است .
ایـن در حـالی است که نظریه پردازان برجستۀ روابط بین الملل واقع گرا با مراجعه بـه نظریـه هـای انتقـادی ، به ویژه در خط فکری لیبرال ، که با آرای نومحافظه کارانۀ زکریا هم سوست ، بر تـأثیر مخـرب جنگ در ابعاد مختلف سیاسی ، اقتصـادی ، فرهنگـی ، اجتمـاعی و روابـط امریکـا بـا سـایر کشورها تـذکرات جـدی داده انـد (Jerry Kohen ;٢٠٠٩ ,Cox ;٢٠٠٨ ,Katzenstein).