چکیده:
مقدمه : تقریبا همه رشته های مرتبط با سلامتی به خصوص پرستاران روزانه با بسیاری از مسائل اخلاقی مواجهند که حل آن ها نیازمند برخورداری از توانایی استدلال اخلاقی است . هدف علم اخلاق در حرفه پرستاری بهبود مراقبت های پرستاری و ارتقای سلامت بیماران است . بیتردید آموزش اخلاق در پرستاری در ارتقای کیفیت مراقبت ، مهارت حل مشکلات اخلاقی، فرایند تصمیم گیری و کسب هویت حرفه ای پرستاران نقش به سزایی دارد. این مطالعه مروری با هدف بررسی وضعیت آموزش اخلاق در نظام آموزش پرستاری در ایران انجام شده است . روش : به منظور یافتن مقالات و منابع مرتبط با آموزش اخلاق در این پژوهش ، واژگان کلیدی «اخلاق ، آموزش ، پرستاری، ایران » و کلمات ترکیبی در پایگاه های اطلاعاتی
Magiran،Irandoc ،Medline و CINAHL جستجو و انتخاب شدند.
یافته ها: پس از بررسی متون توجه به ضرورت آموزش اخلاق در پرستاری (افزایش توانایی حل معضلات اخلاقی، کسب هویت حرفه ای)، چالش های آموزش اخلاق (عدم وجود اساتید متبحر در زمینه آموزش ، حذف واحد درسی اخلاق در پرستاری و...)، عوامل موثر بر آموزش اخلاق حرفه ای (ویژگیهای شخصیتی، ارزش ها و کمبود آگاهی از کدهای اخلاق حرفه ای)، و شیوه های آموزش اخلاق (پرورش تفکر انتقادی، آموزش بین رشته ای، بحث گروهی و استفاده از مدل های تصمیم گیری اخلاقی و...) در نظام آموزش پرستاری در ایران ضروری است .
بحث و نتیجه گیری: لزوم اولویت اخلاق با توجه به تغییرات سریع اقتصادی و اجتماعی و تغییرات شگرف در حرفه پرستاری بیش از پیش مورد توجه است که این عوامل نیاز به پرستاران با صلاحیت حرفه ای با توانمندی بالا در تفکر انتقادی، تصمیم گیری بالینی و استدلال اخلاقی را افزایش میدهد. بیتردید نظام آموزش پرستاری با توسعه آموزش اخلاق میتواند سهم عظیمی در پیشبرد صلاحیت حرفه ای این رشته داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
بحث و نتیجه گیری: لزوم اولویت اخلاق با توجه به تغییرات سریع اقتصادی و اجتماعی و تغییرات شگرف در حرفه پرستاری بیش از پیش مورد توجه است که این عوامل نیاز به پرستاران با صلاحیت حرفه ای با توانمندی بالا در تفکر انتقادی، تصمیم گیری بالینی و استدلال اخلاقی را افزایش میدهد.
) به نقل از وروین عنوان میکند که آموزش اخلاق نقش مهمی در ارتقای آگاهی دانشجویان از موضوعات اخلاقی و کاربرد آن ها در محیط کار، (برهانی و همکاران ، ٢٠٠٩ م .
) برنامه های آموزش رسمی اخلاق در پرستاری اهداف متنوعی را دربر دارد و میتواند کیفیت مراقبت پرستاران را با استفاده از توانمندکردن آن ها برای تطابق با بعد اخلاقی نقش حرفه ایشان تأمین نماید.
The impact of nursing education on ethical/ moral decision-making.
Essentials of teaching and learning in nursing ethics: perspectives and methods, London: Churchill Livingstone Elsevier.
Essentials of teaching and learning in nursing ethics: perspectives and methods, London: Churchill Livingstone Elsevier.
Determine to operation of professional ethics in nursing students from perspective of nursing in Shiraz University of medical science.
A Multiple-case study examining ethics teaching and learning models in baccalaureate nursing education programs.
Ethics in nursing: The development of an educational model for practice.
In: Davis AJ, Tschudin V, de Raeve L eds.
Ethics in nursing education: Learning to reflection on care practices.
Keywords Ethics, Education, Nursing, Iran