چکیده:
مغازه های خرده فروشی جایگاه ویژه ای در روستاها دارد. این مساله از ابعاد اقتصادی و اجتماعی مورد توجه است. لذا این مقاله به دنبال بررسی آسیب های پیش روی مغازه های خرده فروشی در توسعه روستایی در دهستان حومه شهرستان هرسین است. روش شناسی تحقیق توصیفی و تحلیلی است. پایایی تحقیق از طریق ضریب آلفای کرونباخ (برابر با 70/0 و 72/0) محاسبه شد و روایی تحقیق توسط محققان اقتصاد کشاورزی، توسعه روستایی و جغرافیا و برنامه ریزی روستایی تایید شد. روش های آماری به کار گرفته شده تحلیل عاملی و میانگین بود. نرم افزار مورد استفاده SPSS بوده است. روش جمع آوری اطلاعات سرشماری بوده است. تعداد جامعه آماری 35 نفر (مغازه) بوده است. یافته های تحقیق نشان می دهند که مغازه های خرده فروشی در فروش صنایع دستی، فروش اجناس به گردشگران، و یازاریابی برای محصولات روستاییان نقش مهمی دارند. همچنین میزان تمایل مردم به استفاده از مغازه های روستایی کم است. با این وجود میزان خرید، تنوع و تمایل مغازه داران به فعالیت در روستا بالا است.
خلاصه ماشینی:
[14] مطیعی لنگرودی و همکاران، در مقالهای با عنوان« نقش بازارهای دورهای محلی در توسعه اقتصادی اجتماعی روستاهای استان گیلان» در مجله «چشم انداز جغرافیایی» مینویسد که خردهفروشی روستایی در اقتصاد گیلان نقشی مهمی را ایفا کرده و بسیاری از کشاورزان محصولات کشاورزی خود را از این طریق به خریداران بومی و غیر بومی میفروشند.
[19] مهدوی و همکاران [20] در مقالهای با عنوان«نقش بازارهای هفتهای در استان گیلان در توسعه روستایی و زایش شهرهای جدید در استان مطالعه موردی: شهرستان صومعه سرا» در مجله جغرافیای سرزمین معتقد است که اقتصاد محلی در دست خردهفروشی روستایی قرار دارد و این خردهفروشان ساختار اقتصادی روستا را اعم از تولید و عرضه محصولات لبنی و دامی و عرضه محصولات دستی بر عهده دارند.
همچنین برخی از روستاها چون جاذبه گردشگری داشته اند، با رونق گردشگری روستایی که با توسعه راهها صورت گرفته، سبب شده تا گردشگران نیز تمایل بیشتری به خرید از مغازههای روستایی داشته باشند و این مساله سبب فروش بالاتر آنها شده است.
در مورد مهاجرت نیز تحقیقات میدانی نشان میدهد که روستاهایی که مهاجرت به روستا زیاد بوده (نظیر روستاهای گردشگری و روستاهایی که ویلاهای روستایی (خانه دوم) در آنها احداث شده)، مغازههای روستایی فروش بالاتری داشتهاند (البته تحقیقات میدانی نشان میدهد که گردشگران تمایلی به خرید محصولات محلی لبنی به خاطر مسائل بهداشتی ندارند و بیشتر نیازهای روزمره خود را از مغازههای روستایی میخرند)، اما در روستاهایی که مهاجرت از روستا به شهر زیاد است، چون عمدتا این روستاها فقیرتر هم هستند و جمعیت آنها کم است، فروش مغازههای روستایی کم بوده است.