چکیده:
این پژوهش به بررسی عوامل مرتبط با مدیریت نمایشی بدن پرداخته است. هدف اصلی بررسی رابطه میزان دینداری دانشجویان و میزان مدیریت نمایشی بدن توسط انها بوده است. جامعه ی آماری در این تحقیق دانشجویان دانشگاه های صنعتی و علوم پزشکی شاهرود بودند. روش نمونه گیری استفاده شده روش طبقه بندی متناسب بود به این ترتیب که ابتدا با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه(367 نفر) مشخص شد سپس با توجه به جمعیت هر دانشگاه پرسشنامه ها در دانشگاه مربوطه تکمیل شدروش تحقیق استفاده شده در این پژوهش کمی و از نوع پیمایش بوده است . در پایان پژوهش وجود رابطه میان فشار هنجاری و مدیریت نمایشی بدن (نظریه گافمن) ،وجود رابطه میان پایگاه اقتصادی – اجتماعی و مدیریت نمایشی بدن ( نظریه بوردیو) و وجود رابطه میان میزان مصرف رسانه بین المللی و مدیریت نمایشی بدن ( نظریه کاشت) به اثبات رسید.
خلاصه ماشینی:
(همشهری جوان ، شماره ٣۶٠) آیا میتوان گفت روند رو به رشد مصرف نمایشی در رابط ه با بدن آن هم در جامعه ایران نشان دهنده این است که دیگر جوانان نمیتوانند با جهان بینیهای سنتی از جمله دین هویت خود را تعریف کنند؟ همانط ور که برایان ترنر اشاره کرده ، فرهنگ بشری جنبه های غیرمعمول جسم را از ط ریق ٣ سازماندهی نهادی، مذهب (به ط ور عمده )، قانون و پزشکی اداره میکند.
به ط ور خلاصه میتوان گفت در این پژوهش ، رابط ه میزان دینداری و مدیریت نمایشی بدن از بحث های وبر، رابط ه پایگاه اقتصادی- اجتماعی و مدیریت نمایشی بدن از بحث های بوردیو، رابط ه مصرف رسانه ای و مدیریت نمایشی بدن از نظ ریه کاشت ، رابط ه گرایش به کسب منزلت و مدیریت نمایشی بدن و رابط ه فشار هنجاری اط رافیان و مدیریت نمایشی بدن از بحث های گافمن و رابط ه جنس و مدیریت نمایشی بدن از نظ ریات مربوط به زنان گرفته شده است .
سط ح معناداری برای این آزمون برابر با (٠/٠٠) است ، همه این ارقام نشان دهنده این است که بین پایگاه اقتصادی – اجتماعی دانشجویان و مدیریت نمایشی بدن (رژیم ، ورزش و انجام جراحی زیبایی) رابط ه مستقیم وجود دارد.