چکیده:
این مقاله درصدد است تا نقش آموزشهای دانشگاهی را در توسعه قابلیت ها و فعالیت های کارآفرینانه دانشجویان مورد بررسی قرار دهد. روش آن توصیفی ـ پیمایشی بوده که با هدفی کاربردی انجام گرفته است . جامعه تحقیق را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می دهد که از میان آنها جمعا تعداد ٢٠٠٠ دانشجو از مناطق ٢٦ گانه دانشگاه به روش تصادفی چندمرحله ای انتخاب و دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای آماری تی و کای دو مورد تحلیل قرار گرفت ، و یافته های زیر به دست آمد: در دانشجویان، میانگین قابلیت های پیشرفت طلبی، خلاقیت و کنترل درونی نسبت به قابلیت های ریسک پذیری و استقلالطلبی آنان بیشتر است ؛ میانگین فعالیت های انجام طرحهای ابتکاری و گذراندن درس کارآفرینی نسبت به فعالیت های نگارش مقاله و انجام تحقیق ، عضویت در انجمن کارآفرینی و شرکت در کارگاه های آموزشی بیشتر است ؛ از دیدگاه دانشجویان آموزش های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه کلیه قابلیت های کارآفرینی آنان نقش داشته است ؛ همچنین از دیدگاه آنان آموزشهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه فعالیت های کارآفرینانه دانشجویان در زمینه های نگارش مقاله و تحقیق ، فراهم ساختن زمینه عضویت دانشجویان در انجمن کارآفرینی دانشگاه، فراهم ساختن زمینه شرکت دانشجویان در کارگاههای آموزشی کارآفرینی، نقشی معنادار به لحاظ آماری داشته است ، اما در زمینه تشویق به انجام طرح های ابتکاری و ارائه آموزش مفاهیم کارآفرینی نقش معناداری به لحاظ آماری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"در ادامه به برخی از مهمترین راهبردهایی که دانشگاه آزاد اسلامی میتواند در مقوله توسعه زمینه های کارآفرینی (قابلیت ها و فعالیت ها) دانشجویان اتخاذ نماید، اشاره شده است : - کاربردی کردن رشته های تحصیلی دانشگاهی به منظور آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با نحوه ایجاد کسب و کارهای کارآفرینانه به ویژه در رشته های فنی، مهندسی، کشاورزی، مدیریت ، اقتصاد و بازرگانی ؛ - ایجاد دوره های آموزش کارآفرینی(در قالب کارگاه های آموزشی، دوره های آموزشی کوتاه مدت، دوره های تربیت مدرس کارآفرینی) در دانشگاه آزاد اسلامی؛ - مورد توجه قرار دادن طرح های تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه کارآفرینی ؛ - ایجاد تغییرات بنیادین در شیوه ها و محتوای آموزش در کلیه رشته های تحصیلی در مقاطع مختلف به گونه ای که موجب ایجاد خلاقیت و نوآوری در فراگیران شود؛ - تشکیل گروه های تحقیقاتی جهت بررسی پژوهش های انجام شده پیرامون کارآفرینی در دانشگاه های جهان و همچنین سنجش کیفیت برنامه های کارآفرینی دانشجویان و ارائه بازخوردهای اصلاحی؛ - با توجه به اینکه کارآفرینی موتور و هسته اصلی تغییر در تعادل اقتصادی است باید توسعه و نوآوری و نقش سریع و مؤثر آن در بازار نیز بررسی شود؛ - دانشگاه آزاد اسلامی با حمایت سازمان مرکزی دانشگاه باید سعی نماید با حداکثر امکانات شمار بیشتری از دانشجویان را در جهت کارآفرینی تشویق و هدایت نماید؛ aک Fuentes Garc & ,nchez Ca¿izares.
D. (2012) Impact of entrepreneurship education on entrepreneurial intentions of business and engineering students in Ethiopia, African Journal of Economic and Management Studies."