چکیده:
در ایران و در میان کتابهایی که با موضوع روش تحقیق و پژوهش منتشر شدهاند، کتابی که بهطور اختصاصی به روش تحقیق در هنر پرداخته باشد موجود نبوده، دانشجویان و پژوهشگران هنر سالها بهناچار از کتب رشتههای دیگر بهره بردهاند. کمتر از دو سال است کتاب راهنمای تحقیق و نگارش در هنر بهعنوان منبع اصلی درس روش تحقیق برای دانشجویان مقطع کارشناسی ترجمه و منتشر شده است. مقاله حاضر ضمن بررسی و ارائه شرحی مختصر از محتوای این کتاب، نگاهی از سر نقد به مطالب آن داشته و کوشش میکند تا برخی ویژگیها و کاستیهای آن را از منظر پاسخ به نیازهای آموزشی این درس مورد ارزیابی قرار دهد. در پایان نیز با طرح دو موضوع که در ارتباط با نتایج بررسی کتاب مورد بحث هستند و جای خالی آنها در منابع آموزشی کشور وجود دارد، بر ضرورت رفع آنها تاکید و پیشنهادهایی ارائه شده است
خلاصه ماشینی:
کلیدواژه پژوهش هنر، روش تحقیق، چالشهای هنرپژوهی در ایران، سیلوان بارنت مقدمه چاپ اول کتاب راهنمای تحقیق و نگارش در هنر۱، اثر سیلوان بارنت (Sylvan Barnet)، تابستان سال ۱۳۹۱ از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) به انجام رسیده و چاپ دوم آن مربوط به زمستان سال ۱۳۹۲ است؛ این ترجمه با توجه به صفحۀ شناسنامۀ کتاب، از روی نسخۀ سال ۲۰۰۳صورت پذیرفته است.
مؤلف کتاب، بسیاری از موارد مورد نیاز برای ایجاد شناخت و شروع تحقیق در هنر را مورد بحث قرار میدهد؛ از آن جمله میتوان به اهمیت مخاطب، کاربردهای نقد و وظیفۀ منتقد، تز و سازماندهی تحقیق، چیستی تفسیر، آفرینش معنا در دیالکتیک هنرمند و بینندۀ اثر هنری، اهمیت چارچوب، و تشخصبخشیدن به من نویسنده اشاره کرد.
البته در همینجا باید اضافه کرد گاه مؤلف در یک بحث، اصطلاحی را مطرح ساخته یا از اصطلاحات تخصصی حوزهای استفاده کرده است که در چنین مواردی نیز مناسب بود در کنار ترجمه آن اصطلاح، اصل واژه را در پانوشت صفحه میآمد تا دانشجویان (به عنوان مخاطبان اصلی کتاب) نسبت به مقصود نویسنده و همچنین خود آن واژه، شناخت حاصل کنند؛ نظیر «منظرهپردازی چهرهها» (ص.
۵۵)؛ به نظر میرسد ایشان برای ارائۀ این تقسیمبندی، نگاهی بسیار کلی داشتهاند، زیرا در این بحث به اهداف دیگری که در نگارشهای هنری حضور دارند توجهی نشده است؛ از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: هدف «ترویج» که بهنوعی با نظریۀ نهادی هنر پیوند دارد و خود مؤلف در چند جا (صص.