چکیده:
Together with a few recent publications a number of the online Journal of Art
Historiography (June 6, 2012) dedicated to “Islamic Art Historiography” offers a glimpse
at the debates that since roughly a decade stir up Islamic art studies as they are practiced
in the West. These debates concern the conceptual framework used to both investigate and
show in public institutions the material dealt with in this field of research, traditionally
designated by the attributive adjective “Islamic”. Many consider the latter a misnomer. The
underlying objection is that any cultural instance generically labeled with this adjective
constitutes a fallacious category that does not reflect much more complex realities. Yet,
the contested word remains widely used in spite of the invention of an alternative, the
term “Islamicate”. This paper examines this phenomenon of epistemological agitation
symptomatic of the rather newly constructed field of Islamic art history. The analysis of
the 10th century epigraphic wares produced under the patronage of the Iranian dynasty of
the Samanids will support the argumentation.
در کنار سایر مطالب منتشره در زمینه «تاریخ نگاری هنر اسلامی » یک شماره از مجله آنلاین جورنال آو آرت هیستوریوگرافی (6 ژوئن، 2012) که به این موضوع اختصاص یافته، حاوی اهم موضوعات مورد بحث در این زمینه است؛ موضوعاتی که کم و بیش از یک دهه پیش در حوزه مطالعات هنر اسلامی آن گونه که در غرب مطرح است، ساری و جاری اند. در این مباحث به آن چارچوب مفهومی پرداخته می شود که برای پژوهش و نمایش عمومی مواد و مصالح موجود در این حوزه به کار گرفته می شود. بسیاری بر این باورند که این صفت نارساست. اعتراض اصلی آن است که با اسلامی خواندن یک فرهنگ در واقع یک مقوله گمراه کننده را ساخته ایم که واقعیت های بسیار پیچیده تر آن فرهنگ را انعکاس نمی دهد. با این همه و علی رغم ابداع عبارت جایگزین «متعلق به سرزمین های اسلامی» (islamicate) صفت «اسلامی » همچنان به کار گرفته می شود. مقاله حاضر به بررسی مساله معرفت شناختی که از شاخصه های حوزه تازه پا گرفته تاریخ هنر اسلامی است، می پردازد. در دفاع از بحث، به تحلیل ظروف کتیب هدار قرن دهم میلادی/ سوم هجری که در دوران حکمروایی سامانیان تولید شده اند خواهیم پرداخت.