Skip to main content
فهرست مقالات

سنجش رقابت در بازار خدمات حسابرسی از طریق بررسی چسبندگی حق الزحمه حسابرسی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 1 تا 22)

کلیدواژه ها :

رقابت پذیری ،چسبندگی ،حق الزحمه حسابرسی ،بازار خدمات حسابرسی

کلید واژه های ماشینی : بررسی چسبندگی حق‌الزحمه حساب‌رسی ، حق‌الزحمه حساب‌رسی ، حسابرس ، الزحمه حساب‌رسی ، بازار حق‌الزحمه حساب‌رسی در ایران ، قیمت ، عوامل موثر بر حق‌الزحمه حساب‌رسی ، حسابداری ، مبلغ حق‌الزحمه حساب‌رسی ، رفتار حق‌الزحمه حساب‌رسی

هدف این تحقیق ، درک عوامل موثر بر قیمت گذاری خدمات حسابرسی وسنجش رقابت پذیری بازار حق - الزحمه حسابرسی از طریق بررسی چسبندگی حق الزحمه حسابرسی می باشد. مطالعه رفتار حق الزحمه حسابرسی ، می تواند علت عدم کاربرد الگوهای حق الزحمه حسابرسی را در برآورد مبلغ دقیق آن روشن سازد. برای این منظور، نمونه ای متشکل از ٦١ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله بین سال های ١٣٨٧ تا ١٣٩٢ انتخاب شده است . فرضیات تحقیق با استفاده از تحلیل رگرسیون مبتنی بر داده - های ترکیبی و مقطعی ، آزمون شده است . شواهد تحقیق نشان می دهد که حق الزحمه های حسابرسی دارای چسبندگی است . به عبارتی با تغییر شرایط ، تغییر قابل ملاحظه و سریع در مبلغ حق الزحمه صورت نمی گیرد. به علاوه ، تغییرات مثبت در حق الزحمه ، بیشتر از تغییرات منفی رخ می دهد و این یعنی واکنش صاحبکاران نسبت به افزایش در مبلغ حق الزحمه ، کمتر است . این نتایح حاکی از این موضوع است که بازار حق الزحمه حسابرسی در ایران غیررقابتی است و تعیین مبلغ آن بر مبنای تمام اطلاعات موجود انجام نمی شود.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.