چکیده:
هدف این تحقیق ، درک عوامل موثر بر قیمت گذاری خدمات حسابرسی وسنجش رقابت پذیری بازار حق - الزحمه حسابرسی از طریق بررسی چسبندگی حق الزحمه حسابرسی می باشد. مطالعه رفتار حق الزحمه حسابرسی ، می تواند علت عدم کاربرد الگوهای حق الزحمه حسابرسی را در برآورد مبلغ دقیق آن روشن سازد. برای این منظور، نمونه ای متشکل از ٦١ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله بین سال های ١٣٨٧ تا ١٣٩٢ انتخاب شده است . فرضیات تحقیق با استفاده از تحلیل رگرسیون مبتنی بر داده - های ترکیبی و مقطعی ، آزمون شده است . شواهد تحقیق نشان می دهد که حق الزحمه های حسابرسی دارای چسبندگی است . به عبارتی با تغییر شرایط ، تغییر قابل ملاحظه و سریع در مبلغ حق الزحمه صورت نمی گیرد. به علاوه ، تغییرات مثبت در حق الزحمه ، بیشتر از تغییرات منفی رخ می دهد و این یعنی واکنش صاحبکاران نسبت به افزایش در مبلغ حق الزحمه ، کمتر است . این نتایح حاکی از این موضوع است که بازار حق الزحمه حسابرسی در ایران غیررقابتی است و تعیین مبلغ آن بر مبنای تمام اطلاعات موجود انجام نمی شود.
خلاصه ماشینی:
طبق ادبیات مزبور، چسبندگی حق الزحمه حسابرسی به این معنی است که حق الزحمه در برابر تغییر شرایط ، ثابت بوده یا اینکه واکنش سریع از خود نشان نمی دهد یا حداقل این موضوع که تغییرات رخ داده در آن ، کمتر از مقدار مورد انتظار بر اساس الگوها است (بال و منکیو، ١٩٩٤، ١١).
در این الگو، از دو جزء کار حسابرسی و زیان مورد انتظار به عنوان عوامل مؤثر بر حق الزحمه حسابرسی نام برده شده است : رابطه ۱) (L)E +Q ×P =AUDFEE هزینه های کار، به سطح کارکنان (P) و مقدار زمان مورد نیاز (Q) برای انجام حسابرسی مربوط می شود.
OWNER ۰/۰۰۰ ۰/۰۸۹ ۶/۰۴ + ۰/۵۴ BIG ۰/۹۱۷ ۰/۱۰۱ -۰/۱۰ + -۰/۰۱ LOSS ۰/۰۰۳ ۰/۰۱۷ -۲/۹۰ ± -۰/۰۵ OPINION α (مقدار ثابت ) ۲/۰۶ ± ۰/۳۹۴ ۵/۲۳ ۰/۰۰۰ ضریب تعیین تعدیل شده : ۰/۴۸ آماره دوربین - واتسون : ۱/۰۲۴ آماره F: ۳۸/۶۷ احتمال آماره F: ۰/۰۰۰ از نتایج به دست آمده در جدول شماره ٢، می توان پیش بینی نمود که حق الزحمه - های حسابرسی در بازار ایران از چسبندگی بالایی برخوردار باشد؛ زیرا حسابرسان تمام عوامل را مورد بررسی قرار نمی دهند و به عبارتی ، اطلاعات آنها ناقص است .
همان طور که مشاهده می شود، مقدار β١ محاسبه شده ٠/٢٤٣ می باشد و کوچکتر از ١ می باشد و به این معنی است که حق الزحمه حسابرسی چسبنده بوده و نسبت به مبلغ مورد انتظار واکنش کمتری نشان می دهد و فرضیه اول تحقیق تایید می شود.