چکیده:
روابط موجود در تجزیه و تحلیل هزینه ، حجم ، سود، دلالت بر ارتباط خطی بین فروش ، هزینه و سود دارد. این در حالی است که مطالعات اخیر، رفتار غیرخطی مهمی برای هزینه و سود را مستند نموده اند که چسبندگی هزینه ها یکی از مهمترین این موارد است . چسبندگی هزینه ها مستلزم تغییرات مفهومی قابل توجهی در مدل هزینه ، حجم ، سود است که به محدودیت های مفهومی و تجربی این مدل اشاره دارد. بنابراین ، در این مطالعه با استفاده از داده های ١٤٠ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های ١٣٨٥ تا ١٣٩٢، مدل نامتقارن تجزیه و تحلیل هزینه ، حجم ، سود ارائه گردید که چسبندگی هزینه - ها را وارد معادلات می کند. نتایج بررسی ها نشان داد که در صورت استفاده از مدل اندرسون و همکاران (٢٠٠٣) و مقادیر کل درآمدها و هزینه ها، با توجه به عدم تاثیرپذیری آن ها از اقدامات مدیریت سود مربوط به تغییر طبقه بندی ، مدل هزینه ، حجم ، سود استاندارد مستلزم تعدیل از بابت چسبندگی هزینه ها است . به - عبارت دیگر، با توجه به سطح فروش تحقق یافته ، اگر سطح فروش نسبت به دوره قبل افزایش داشته ، نسبت به حالتی که سطح فروش نسبت به دوره قبل کاهش یافته ، سود بیشتر است .
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، در این مطالعه با استفاده از داده های ١٤٠ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های ١٣٨٥ تا ١٣٩٢، مدل نامتقارن تجزیه و تحلیل هزینه ، حجم ، سود ارائه گردید که چسبندگی هزینه - ها را وارد معادلات می کند.
نتایج بررسی ها نشان داد که در صورت استفاده از مدل اندرسون و همکاران (٢٠٠٣) و مقادیر کل درآمدها و هزینه ها، با توجه به عدم تأثیرپذیری آن ها از اقدامات مدیریت سود مربوط به تغییر طبقه بندی ، مدل هزینه ، حجم ، سود استاندارد مستلزم تعدیل از بابت چسبندگی هزینه ها است .
مطالعات پیشین در داخل کشور، ارتباط چسبندگی هزینه ها با متغیرهای متعددی از جمله دیدگاه مدیریت (بولو و همکاران ، ١٣٩١)، حاکمیت شرکتی (خانی و همکاران ، ١٣٩٣؛ آقایی و حسنی ، ١٣٩٣)، انگیزه های شخصی مدیران (آقایی و حسنی ، ١٣٩٣)، کیفیت سود و خطای پیش بینی سود (اسماعیل زاده و مهرنوش ، ١٣٩٣)، محافظه کاری شرطی (سجادی و همکاران ، ١٣٩٣)، نسبت های مالی (راعی و همکاران ، ١٣٩٣) و اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (پورعلی و همکاران ، ١٣٩٤) را مورد بررسی قرار داده اند واین در حالی است که تاکنون تأثیری که چسبندگی هزینه ها می تواند بر مدل هزینه ، حجم ، سود داشته باشد، مورد توجه پژوهشگران نبوده است .
نتایج ارائه شده با استفاده از مدل اندرسون و همکاران (٢٠٠٣) و کل هزینه ها نشان می دهد که متغیر SDi,t ΔlnSALESi,t تأثیر معناداری بر متغیر وابسته دارد و به این ترتیب ، تفاضل سود چسبنده (شکاف عمودی بین خطوط سود هزینه ، حجم ، سود نامتقارن برای افزایش فروش و کاهش فروش ) معنادار است .