چکیده:
این مقاله ضمن معرفی سرزمین منا و پیشینة تاریخی آن در منابع اسلامی، به حوادث تاریخی و وقایع مهم رویداده در آن، پرداخته است. در مقدمه، وجوه تسمیه و محدوده و موقعیت جغرافی منا و پیشینة آن در منابع اسلامی آمده و سپس تاریخ اسکان و ساخت و ساز در منا تا به امروز بررسی شده است. حضور معصومان: در منا از دیگر موضوعاتی است که در این مقاله به آن پرداخته شده و در مواردی مصادف با حوادث مهم نیز بوده و در پایان، مهمترین حوادث و سوانحی که در مدت طولانی عمر منا تا امروز در آن رخداده است، بررسی میشود.
خلاصه ماشینی:
). به نظر ميآيد پس از اين ماجرا بود که رمي نمادهاي شيطان در جمرات، سنت ابراهيم۷ شد و به وسيلة آن حضرت و بازماندگانش در ميان عرب، ضمن مناسک حج رواج يافت تا اينکه در دوران حکومت عمرو بن لحيّ خزاعي، حاکم مکه و مروج بتپرستي در حجاز، علاوه بر بتهايي که در مسجد الحرام و کعبه نصب شد، وي هفت بت نيز در مکانهاي مختلف منا قرار داد، (ابن جوزي، به كوشش محمد عبدالقادر و ديگران، ج۲، ص۲۳۲، ۱۴۱۲ق.
برخي آن را همان مسجد کبش (قوچ) دانستهاند تا به ياد قوچي باشد که براي قرباني شدن به جاي اسماعيل در اين مکان فرستاده شد، (محمد ابن ظهيره، به کوشش علي عمر، ص۲۹۱، ۱۴۲۳ق.
) در حج اين سال، به خاطر آلودگي فضاي بهداشتي منا، بيماري وبا به حدي شيوع يافت که امکان دفن همة اجساد نبود و خيابانهاي منا آنچنان مملو از جمعيت بود که حجاج براي رسيدن به جمرات و رمي آنها، بايد از روي جنازهها عبور ميکردند، حجاج اين سال را حدود پانصد هزار نفر تخمين زدهاند که ادعا شده است حدود يک سوم آنها به خاطر وبا جان دادند، (عبدالعزيز دولتشين، ص۳۰۹، چ۱، ۱۴۲۸ق.
بنا به برخي از گزارشها، در موسم حج اين سال نيز ۱۰۸ يا ۱۱۸ نفر از حجاج، به خاطر ازدحام جمعيت از پل جمرات سقوط کرده و زير دست و پا از ميان رفتند، (عليزاده موسوي، سيدمهدي، ص۱۶۰، ۱۳۸۲ش.
در موسم حج اين سال نيز طبق برخي از گزارشها، ۲۵۱ نفر از حجاج در ازدحام جمعيت اطراف جمرات در منا جان دادند، (عليزاده موسوي، سيدمهدي، ص۱۶۰، ۱۳۸۲ش.