چکیده:
یکی از ساز و کارهای مطلوب سازمان ها برای پاسخی سریع و مناسب به تغییر و تحولات روز افزون محیطی در فضای کسب و کار، ایجاد سازمان های کارآفرین است . سازمان های کارآفرین از طریق نهادینه سازی کارآفرینی در درون خود، موجبات اجرایی شدن ابعاد کارآفرینی سازمانی را فراهم میآورند. با توجه به اینکه فراهم سازی شرایط برای اجرای ابعاد کارآفرینی سازمانی توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده و با عنایت به نقش قابل توجه عوامل سازمانی در این زمینه هدف این تحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل سازمانی موثر بر اجرایی کردن ابعاد کارآفرینی سازمانی در شرکت های کارآفرین در صنایع غذایی است . جامعه آماری اول این پژوهش شامل ٧١٤ نفر از مدیران ، متخصصان و کارشناسان شرکت های کارآفرین در صنایع غذایی بهروز، زمزم ، پاک، گلستان و محسن میباشد که با فرمول کوکران ٢٥٠ نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جامعه آماری دوم نیز برای اولویت بندی عوامل ، تعداد ١٦ نفر از صاحب نظران و اساتید مدیریت کارآفرینی دانشگاه ها بوده که نمونه آماری دوم نیز از طریق سرشماری مشخص شده و برابر با تعداد جامعه آماری دوم میباشد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق برای گردآوری داده ها پرسشنامه است . این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی ـ همبستگی است . برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از فنون مدل یابی معادلات ساختاری و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده شده است . نتایج بررسی نشان میدهد که مولفه های عوامل سازمانی بر نهادینه سازی کارآفرینی در شرکت های کارآفرین در صنایع غذایی تاثیر مثبت دارند، و نهادینه سازی کارآفرینی در این شرکت ها نیز بر اجرایی شدن ابعاد کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت دارد.
خلاصه ماشینی:
(and Demir,2011: 417-418 از این رو سازمان های کنونی کشور نیز باید توجه ویژه ای به نهادینه سازی کارآفرینی در درون خود و سپس اجرایی کردن ابعاد کارآفرینی سازمانی به دلیل 1- Hisrich, 2007, Holt, 2004, Kuratko, 2002, shaw, 2005, Christensen, 2004, Covin & kuratko, 2009, zahra,1983, Dess, 1996, and Neck & Echols, 1999.
از نظر محققان ١، با توجه به نقش عوامل سازمانی در نهادینه سازی کارآفرینی در سازمان ها و بالطبع اجرای ابعاد کارآفرینی سازمانی مواردی از قبیل پرورش یافتن روحیه کارآفرینی در افراد و ایجاد نیروی انسانی توانمند و خلاق ، استفاده از روش های جدید برای ارائه محصولات یا خدمات ، ایجاد کسب و کارهای جدید در درون و برون سازمان بر مبنای مخاطره پذیری، نوآوری در محصول و فرآیند، ایجاد بازارهای جدید برای محصولات ، بهره برداری از فرصت ها در جهت پیشبرد اهداف سازمان ، تاسیس شرکت های جدید، ورود به صنایع جدید، تغییر قلمرو کسب و کار و مدل های کسب و کار جدید که منجر به توسعه قابلیت های داخلی برای توانمندی رقابتی و تغییر جایگاه راهبردی خواهند شد، محقق شده و در سطح کلان نیز رشد و توسعه پایدار کشور و بین المللی شدن سازمان ها به ثمر خواهد رسید.
لازم به ذکر است که تبیین مدلی برای اجرایی کردن ابعاد کارآفرینی سازمانی در صنایع مختلفی از قبیل صنایع غذایی، خودرو سازی و بسیاری از صنایع دیگر حائز اهمیت و قابل کاربرد است ، اما در این تحقیق صنعت غذایی به دلایل کوتاه مدت بودن تحقق نوآوری، مخاطره پذیری سازمانی (ایجاد کسب و کارهای جدید) و نوسازی راهبردی در آن و هم چنین با توجه به ارتباط محقق با برخی شرکت های صنایع غذایی 1- Duncan,1998; Hornsby,2002; Zahra 2005; Kuratko & covin, 2008; Morris & Cornwall, 2009 و درخواست این شرکتها مبتنی بر ارائه الگوی کارآفرینی سازمانی برای تقویت توانمندیهای داخلی برای رقابت و ارضای نیازهای متنوع مصرف کنندگان جهت منع واردات ، و توسعه قابلیت هایشان برای صادرات بوده است .