چکیده:
مدل های تعالی، روش مناسبی برای ارزیابی عملکرد سازمان ها میباشند. با بکارگیری این مدل ها، سازمان میتواند عملکرد خود را با سایر رقبا در سطح ملی و بین المللی مقایسه کند. این مدل ها نشان میدهند که برتری سازمان یک برداشت نظری نیست بلکه بدست آوردن نتایج عملی است که مبتنی بر شواهد است و قابل سنجش میباشد. بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ، مدل EFQM را برای تعیین میزان رشد و تعالی سازمان و ترسیم راه رسیدن به تعالی سازمانی تدوین کرده است . پژوهش حاضر به منظور بررسی ارزیابی تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران بر اساس مدل EFQM ویرایش ٢٠١٠ انجام گرفته است . جامعه آماری و نمونه آماری تحقیق را مدیران و کارشناسان شرکت مذکور تشکیل داده اند؛ جهت جمع آوری داده های مورد نیاز، از پرسش نامه استاندارد تعالی سازمانی استفاده گردید و همچنین برای برآورد پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد که با مقدار ٠,٩٨٣ مورد تایید قرار گرفت . بعد از توزیع و جمع آوری پرسش نامه ، اطلاعات به دست آمده از طریق تحلیل های آماری به روش های توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و پس از خلاصه و دسته بندی اطلاعات و بهره گیری از آزمون تی استیودنت ، تمام ٩ معیار تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران پیشرفت کمی داشتند. همچنین در ارزیابی معیارهای رهبری و راهبرد شرکت ملی گاز ایران ، میان نظر مدیران و کارشناسان تفاوت معنیداری وجود داشت .
خلاصه ماشینی:
* کالومورا٣ و همکاران در سال ٢٠٠٦ در بررسی توانمندسازهای EFQM به منظور تحلیل ارتباط بین معیارها برای ارائه چارچوب مدیریت بهبود کیفیت در آموزش عالی با استفاده از بررسی ادبیات و روش تجربی در دانشگاه های اسپانیا جهت آزمون فرضیه ها نشان داده اند که بین معیارهای توانمندسازها ارتباط وجود دارد و بر نقش توانمندسازها در رسیدن به تعالی سازمان تأکید میکنند.
* حکیمی فرد سال ١٣٨٩ در تحقیقی با عنوان بررسی و ارزیابی عملکرد شرکت هواپیمایی آسمان در تأمین رضایت گروه های ذی نفع مبتنی بر نظام های تعالی و 1- Klefsio 2- Marvroidis 3- Calvomora سرآمدی سازمان ها (مورد روش EFQM) پس از جمع آوری داده ها بوسیله پرسش نامه ، اطلاعات بوسلیه نرم افرار spss در چرخه تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و در نتیجه مشخص گردیده است که معیارهای رهبری، فرآیندها، خط مشی و راهبرد، مشارکت ها، نتایج در ارتباط با جامعه و نتایج کلیدی عملکرد در وضعیت مطلوب قرار دارند در حالی که نتایج مشتریان ، نتایج در ارتباط با منابع انسانی و معیار کارکنان در وضعیت نامطلوب قرار داشتند.
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی شرکت ملی گاز ایران از دیدگاه و نگرش مدیران و کارشناسان در پیش گرفته شد، نتایج آزمون فرضیه های یک تا نه این پژوهش و تجزیه و تحلیل های انجام شده با استفاده از آزمون تی استیودنت تک گروهی، بیانگر این واقعیت است که تعالی سازمانی شرکت در تمامی معیارهای رهبری ـ راهبرد ـ کارکنان ـ شراکت ها و منابع ـ فرایندها، محصولات و خدمات ـ نتایج مشتریان ـ نتایج کارکنان ـ نتایج جامعه ـ نتایج کلیدی در سطحی پائین تر از متوسط قرار دارد.