چکیده:
گردشگری پزشکی در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که شناسایی و
ارتباط با مقاصد گردشگری پزشکی در وهله اول از طریق وب سایت های گردشگری پزشکی
صورت می گیرد، بنابراین نقش موثری در توسعه مقصد گردشگری پزشکی بازی می کنند. در این
مقاله عوامل موثر در اثربخشی وب سایت های گردشگری پزشکی با استفاده از تحلیل اکتشافی
شناسایی و بررسی شده است و سپس با تحلیل داده ها، از پنج بعد ایجاد اطمینان و اعتبار درباره
خدمات درمانی، توجیه ادعاها، آگاه سازی در خصوص نحوه سفر و گردشگری درمانی، برقراری
ارتباط موثر با کاربر و شفافیت در اطلاعات، بعد آگاه سازی جزء عوامل موثر در اثربخشی وب
سایت های گردشگری پزشکی شناسایی نشد، اما چهار بعد دیگر از نظر خبرگان به عنوان عوامل
موثر در اثربخشی وب سایت های گردشگری درمانی شناسایی شدند.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله عوامل موثر در اثربخشي وب سايت هاي گردشگري پزشکي با استفاده از تحليل اکتشافي شناسايي و بررسي شده است و سپس با تحليل داده ها، از پنج بعد ايجاد اطمينان و اعتبار درباره خدمات درماني ، توجيه ادعاها، آگاه سازي در خصوص نحوه سفر و گردشگري درماني ، برقراري ارتباط موثر با کاربر و شفافيت در اطلاعات ، بعد آگاه سازي جزء عوامل موثر در اثربخشي وب سايت هاي گردشگري پزشکي شناسايي نشد، اما چهار بعد ديگر از نظر خبرگان به عنوان عوامل موثر در اثربخشي وب سايت هاي گردشگري درماني شناسايي شدند.
پيشينه تحقيق گردشگري پزشکي و سفر براي دريافت خدمات درماني قدمتي ديرينه دارد اما مطالعه آن در حوزه گردشگري به عنوان يکي از انواع گردشگري در عصر حاضرموضوعي جديد است به ويژه توجه به فناوري اطلاعات به عنوان يکي از ابعادي منجربه توسعه و رشد سريع اين نوع گردشگري شده است .
که کاربرد سايت هاي گردشگري پزشکي را در پنج مولفه ارائه اطلاعات ، برقراري ارتباط ، ارزيابي ، تبليغات و تسهيل ارتباطات خلاصه کرده است (٢٠١٠ ,Mannion &Lunt, Hardey, ).
Cormany & Baloglu مقصد در اثربخشي وب گردشگري پزشکي شناسايي شده عنوان عامل موثر در اثر بخشي سايت هاي گردشگري است .
بنابراين با توجه به اينکه استفاده از وب سايت ها و اينترنت تبديل به يکي از ابزارهاي دريافت مهم دريافت خدمات هم در بخش درمان و هم سفر شده است ، بنابراين با در نظر گرفتن يافته هاي تحقيق پيشنهادهايي به شرح زير براي اثربخشي وب سايت هاي گردشگري پزشکي ارائه مي شود.