چکیده:
امروزه صنعت گردشگری به عنوان بزرگ ترین و متنوع ترین صنعت در دنیا شناخته میشود. با توجه به
فراگیر شدن فناوری اطلاعات و کسب وکارهای الکترونیکی، توجه ویژه به گردشگری الکترونیکی جهت
بهرهمندی از ظرفیت های این صنعت، میتواند بسیار مفید باشد. در این پژوهش پس از مروری بر مفاهیم و تعاریف گردشگری و گردشگری الکترونیکی، به مدل های اعتماد الکترونیکی پرداخته شده است. یکی از چالش های مهم در فضاهای الکترونیکی و به خصوص گردشگری الکترونیکی، بحث اعتماد میباشد. هدف این پژوهش نگاهی جدید به عوامل تاثیرگذار بر اعتماد گردشگران الکترونیکی و تبیین این عوامل میباشد. به این منظور با تعریف پنج نوع اعتماد که منجر به اعتماد گردشگر در فضای تارنما میشود، مدلی مفهومی بر پایه تجمیع مدلهای گذشته ارائه گردیده است. ارزیابی مدل ارائه شده به وسیله پرسشنامهای بر اساس طیف لیکرت 5 درجه ای و به دست آوردن درجه های اهمیت انجام گرفته است. پس از بررسی روایی نسخه 18 و ضریب آلفای کرونباخ (= 7،78 ) تایید SPSS پرسشنامه، پایایی آن نیز با استفاده از نرم افزار شده است.
خلاصه ماشینی:
هر چند براي شناسايي عوامل مؤثر در اعتماد براي گردشگران الکترونيک مدل هايي ارائه گشته است ، اما به نظر مي رسد با توجه به رشد کنوني صنعت گردشگري الکترونيکي 1.
براي مثال يکي از مواردي که توجهي به آن نشده است تأثير تبليغات گردشگري بر شکل گيري اعتماد مي باشد؛ لذا در اين تحقيق برآنيم تا عواملي که بر اعتماد گردشگران الکترونيکي تأثيرگذار است را دسته بندي کرده و مدلي مفهومي براي اعتماد در صنعت گردشگري الکترونيکي ارائه کنيم .
اعتماد الکترونيکي به عنوان يکي از مؤلفه هاي اصلي کسب وکار الکترونيکي به شمار مي آيد تا جايي که اين موضوع در صنعت گردشگري نيز قابل مشاهده بوده و اعتمادسازي در بخش گردشگري الکترونيک نيز مي تواند نقش بسزايي در جذب گردشگران ايجاد کرده و به عنوان استراتژي مناسبي در ايجاد مزيت رقابتي مورداستفاده قرار گيرد (سيدنقوي و شکيبا، ١٣٩٢).
انجام تراکنش هاي برخط براي رزرو يا خريد خدمات گردشگري مستلزم ارائه اطلاعات شخصي و مالي افراد است که مي تواند بسيار خطرآفرين باشد.
هدف اصلي پژوهش حاضر به دست آوردن درجه اهميت هر يک از مؤلفه هاي بيان شده در مدل پيشنهادي مي باشد، بدين منظور از ابزار پرسشنامه بر اساس طيف ليکرت (سليمي و همکاران ، ١٣٨٧)، روش ميانگين وزني خطي ساده (جاکوپس F٢٦، ١٩٩٥) و درنهايت ، رتبه بندي شاخص ها بر اساس درجه اهميت آن ها (يوF٧ و 3 همکاران ، ٢٠١١؛ هاشمي و همکاران ، ١٣٩٣) استفاده شده است .
مواردي نظير قيمت مناسب ، پاسخ دهي ، شهرت و امنيت تارنماي گردشگري مهم ترين شاخص هايي است که گردشگران به آن ها براي انتخاب يک ارائه کننده خدمات گردشگري الکترونيکي توجه مي کنند.