چکیده:
پژوهش حاضر به تبیین موانع توسعه کارآفرینی در دانشگاه پیام نور از نظر دانشجویان با استفاده از روش پیمایشی پرداخته است. حجم جامعه و نمونه آماری با جدول مورگان به ترتیب برابر با 275 و 160 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده است که روایی محتوایی آن با بهره گیری از نظرات متخصصان، تایید شد. پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابربا 88/0 بوده است. یافته های پژوهش نشان دادکه از نظر دانشجویان به ترتیب موانع رفتاری، موانع محیطی و موانع ساختاری بیشترین نقش را در توسعه نیافتن کارآفرینی در دانشگاه پیام نور دارند. نتایج آزمون t گروه های مستقل بیانگر آن است که بین نظر دانشجویان پسر و دختر، کارشناسی و کارشناسی ارشد در هر سه دسته موانع رفتاری، ساختاری و محیطی تفاوت معناداری وجود ندارد. بین نظر دانشجویان مجرد و متاهل در نقش موانع ساختاری و محیطی در توسعه نیافتن کارآفرینی در دانشگاه تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین نتیجه آزمون تحلیل واریانس(F) نیز نشان داد که بین نظر دانشجویان رشته های مختلف درباره نقش هر سه دسته موانع در توسعه کارآفرینی دانشگاه، تفاوت معناداری وجود دارد.
In this study، entitled barriers to development of entrepreneurship in PNU on the perspective of students using descriptive survey has been conducted. The Population and sample size with Morgan table respectively equal to 275 and 160 people and the instrument was a researcher made questionnaire whose content validity means enjoying the views of experts confirmed and its reliability using the Cronbach's alpha coefficient is equal to. /88. The main findings of the research showed that the behavioral، environmental and structural barriers respectively the most important role in preventing the development of entrepreneurship in PNU from the perspective of their students; Independent sample t-test results indicate that a significant difference between male and female students، undergraduate and graduate in all three categories of behavioral، structural and environmental barriers And significant differences between single and married students in the role of structural and environmental barriers The absence of development of entrepreneurship in universities. The results of analysis of variance (F) showed that between students of various disciplines the role of all three categories of barriers to entrepreneurship development is a significant difference.
خلاصه ماشینی:
بررسي موانع توسعه کارآفريني در دانشگاه پيام نور از نظر دانشجويان (مطالعه موردي: دانشگاه هاي پيام نور جنوب فارس ) Examine the barriers to development of entrepreneurship in PNU on the perspective of students (Case Study: the southern of PNU) تاريخ دريافت مقاله : ٩٤/٠٩/١٦ * مهدي اميري پژوهش حاضــر به تبيين موانع توســعه کارآفريني در دانشگاه پيام نور از نظر دانشجويان با اســتفاده از روش پيمايشــي پرداخته اســت .
همچنين نتيجه آزمون تحليل واريانس (F) نيز نشان داد که بين نظر دانشجويان رشته هاي مختلف در خصوص نقش موانع رفتاري در توسعه کارآفريني دانشگاه تفاوت معناداري وجود دارد (جدول ٥).
بنابراين ميتوان اذعان داشت ، ميانگين نظرات دانشجويان در خصوص نقش موانع ساختاري در عدم توسعه کارآفريني در دانشگاه هاي پيام نور جنوب فارس در سطح بالاتر از سطح متوسط است (جدول ٣).
همچنين نتيجه آزمون تحليل واريانس (F) نيز نشان داد که بين نظر دانشجويان رشته هاي مختلف در خصوص نقش موانع ساختاري در توسعه کارآفريني دانشگاه تفاوت معناداري وجود دارد(جدول ٥).
همچنين نتيجه آزمون تحليل واريانس (F) نيز نشان داد که بين نظر دانشجويان رشته هاي مختلف در خصوص نقش موانع محيطي در توسعه کارآفريني دانشگاه تفاوت معناداري وجود دارد (جدول ٥).
لذا در اين تحقيق به دنبال بررسي موانع توسعه کارآفريني از نظر فارغ التحصيلان دانشگاه هاي پيام نور جنوب فارس بوده ايم .
در خصوص موانع ساختاري که شامل مؤلفه هايي چون ساخت نظام آموزش عالي، عناصر برنامه درسي و نقش مديريت و رهبري دانشگاهي است نيز بين نظر دانشجويان از نظر متغيرهاي تعديل کننده تأهل و رشته تحصيلي تفاوت معناداري مشاهده شد به طوري که دانشجويان رشته هاي فني- مهندسي و علوم انساني نقش اين مانع را در عدم توسعه کارآفريني در ميان دانشجويان بيشتر ميدانند.