چکیده:
جستار حاضر، بنیانی از سامانه معرفتی حکمت متعالیه را در حوزه هستیشناختی آشکار میسازد: «کثرت تحلیلی». کثرت تحلیلی، از جایگاه حیاتی در حکمت صدرایی برخوردار است، بهگونهای که مباحثی چون رابطه وجود و ماهیت، ماده و صورت، جنس و فصل، جوهر و عرض و ... متاثر از آن است. مساله اصلی این جستار تحلیل معنایی کثرت تحلیلی و تعیین جایگاه معرفتی و هستیشناختی آن است. کثرت تحلیلی از نگاه صدرا کثرت برآمده از معانی و مفاهیم متعددی است که عقل با تحلیل عقلانی از وجود واحد درمییابد. تصریحات صدرا بر نفسالامری بودن کثرت تحلیلی حکایت دارد. از مبانی پیدایش و توسعه این کثرت میتوان به مساله اتحادی وجودی و امکان تحقق موجودات کثیر به وجود واحد اشاره داشت.
This article has explained one of the critical epistemological structures of transcendental wisdom in ontological domain: i.e. analytical multiplicity. Analytical multiplicity has a vital position in Sadraean wisdom، as far it has influenced many philosophical issues like: the relation between being and quiddity، matter and form، genus and differentia، substance and accident. The main problem of this article is the Semantic Analysis of the Analytical multiplicity and determination of its epistemological and ontological position. According to Mulla Sadra، Analytical multiplicity means: human reason can obtain the multiplicity through unity of existence by many concepts and meanings. Mulla Sadra explicitly declares the domain of factuality of analytical multiplicity. By the element of the origination and development of the multiplicity in the external world، we can achieve the existential unity and possibility of the various existents which denote to the oneness.