چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ، ساخت و اعتباریابی یک آزمون فرافکن تصـویری بـرای سـنجش دلبستگی کودکان ١٢-٦ ساله بود. روش نمونه گیری تصادفی از یک جامعه در دسترس بود که برای این منظور ابتدا ٥٠٠ کـودک دانـش آمـوز پایـه هـای اول تـا پـنجم مقطـع ابتـدایی شهرستان کرج بزرگ توسط «مقیاس دلبسـتگی کودکـان ١٢-٦ سـاله » مـورد سـنجش قـرار گرفتند. سپس بر اساس نتایج حاصله از میان ٩٠ کودک ناایمن در دسترس ٣٠ کـودک (١٥ دختر و ١٥ پسر) تصادفی انتخاب شدند از میان ٤١٠ کودک ایمن ٣٠ کودک از نظر جنس ، سن ، کلاس و منطقه تحصیلی با آنها همتراز گردیدند. آزمون فرافکن روی این ٦٠ کـودک اجرا شد. برای ساخت آزمون فرافکن مراحل زیر دنبال شـدند: ١- نظرسـنجی از کودکـان و بزرگسالان ٢- تعیین موقعیت های اضطراب زا ٣- تعیین حیوانات نقاشی هـا و تهیـه نقاشـی هـا ٤- تهیه ملاک های محتوایی داستان ها براساس تحلیل محتوا ٥- اجرای مقدماتی و اصلی . سه مولفة اصلی ایمنی ، اضطراب و اجتناب برای بررسی نوع دلبسـتگی در نظـر گرفتـه شـده و ٦ موقعیت اضـطراب زا تعیـین گردیـد. هـر موقعیـت در سـه مرحلـة پیونـد، جـدایی و بازپیونـد
خلاصه ماشینی:
Ainsworth (1990), Hazan & Shaver (1994), Green, Stanley , Smith, Goldwyn (2000), George, Kaplan, Main (1996 ) Crowell , Fraley , Shaver (1999) , Contreras, Kerns (2000), Black , Jaeger , Mc. Cartney & Gritenden (2000).
(جورج و سولومون a-b ١٩٩٦، سولومون و جورج ٢١٩٩٩) به علاوه این آزمون ها عمدتا برای فرهنگ های غربی تهیه شده اند واحتمالا با توجه به اینکه در دورة کودکی میانه رشد و تحول اجتماعی و فرهنگی و شناختی کودک به حدی می رسد که آشکارا می توان او را موجودی فرهنگی تصور کرد که براساس معیارهای خانواده و جامعه اش تفکر و رفتار می کند، این آزمون ها نمی توانند برای کودکان سنین میانه در فرهنگ شرقی و اسلامی چندان موفق عمل نمایند لذا لازم است ابزارهای مناسبی برای سنجش دلبستگی در کودکی میانه در فرهنگ شرقی - اسلامی تهیه شود.
George & Solomon استفاده از نظریه های جدید و کنارگذاشتن روش های مورد استفاده در آزمون های موجود بتواند جای خالی چنین آزمونی را برای کودکان ایرانی و درصورت مناسب سازی در سطح جهانی پر نماید.
Brennan , Fraley & Waller (2000) یافته ها هدف از اجرای این رساله ساخت و اعتباریابی یک آزمون فرافکن تصویری بود.
وجود تفاوت معنی دار بین دختران و پسران ایمن و ناایمن و کل گروه های ایمن و ناایمن نشان دهندة توانایی افتراقی آزمون برای نوع ایمنی کودکان است .
Brennan, Clark & Shaver (1998) Self- report measurement of adult Attachment: An integrative overview.
S. Rholes (Eds) Attachment theory and close relationships (pp 46-79) New York: Guilford press.