چکیده:
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه استرس ادراک شده با سبک های مقابله ای و نقش این متغیرها در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه بود. به همین منظور ٤٠٢ نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و مقیاس های استرس ادارک شده کوهن وهمکاران (١٩٨٣) و سبک های مقابله ای موس (١٩٩٣) را تکمیل کردند. همچنین برای ارزیابی عملکرد تحصیل از معدل تحصیلی دانشجویان استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که در میان دانشجویان دختر و پسر بین استرس ادارک شده مثبت با سبک های مقابله تجزیه و تحلیل منطقی ، جستجوی راهنمایی و حمایت ، ارزیابی نوین و مثبت و حل مسئله همبستگی مثبت و بین استرس ادراک شده منفی با تجزیه و تحلیل منطقی ، جستجوی راهنمایی وحمایت ، ارزیابی نوین و مثبت و حل مسئله همبستگی منفی وجود داشت . همچنین در میان دانشجویان دختر بین استرس ادراک شده مثبت با اجتناب شناختی ، جستجوی پاسخ های اجتنابی و کناره گیری ، همبستگی منفی و بین استرس ادراک شده منفی با اجتناب شناختی و کناره گیری همبستگی مثبت و معنی دار بدست آمد و در میان دانشجویان پسر بین استرس ادراک شده مثبت با اجتناب شناختی ، جستجوی پاسخ های اجتنابی ، و تخلیه هیجانی ، همبستگی منفی و بین استرس ادراک شده منفی با اجتناب شناختی ، جستجوی پاسخ های اجتنابی ، کناره گیری و تخلیه هیجانی همبستگی مثبت بدست آمد. نتایج همبستگی نشان داد که در دانشجویان دختر و پسر بین استرس ادراک شده مثبت با عملکردتحصیلی همبستگی مثبت و فقط در دانشجویان
خلاصه ماشینی:
Goosen & Bush حل مسئله ، انجام کار سخت عمل اجتماعی ، حمایت معنوی ، مثبت نگری ، جستجوی کمک حرفه ای و آرامش جویی موجب کاهش نشانه های استرس شده و استفاده از مهارت های مقابله ای ، نگرانی عمومی ، تفکرآرزومندانه ، جستجوی تعلق ، عدم مقابله ، سرزنش خود و درون ریزی موجب افزایش نشانه های استرس می شود (نریمانی و آریاپوران ، ١٣٨٥).
ضریب رگرسیون چند متغیری راهبردهای مقابله ای با عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر متغیر ملاک متغیر پیش بین MR RS F (p) B t P تجزیه و تحلیل منطقی 0/219 0/048 5/45 (0/01) 0/217 4/46 0/01 جستجوی راهنمایی وحمایت 0/114 0/013 2/76 (0/12) 0/112 2/27 0/115 ارزیابی نوین و مثبت 0/215 0/046 5/47 (0/075) 0/216 4/37 0/01 حل مساله 0/222 0/049 5/64 (0/01) 0/221 4/57 0/01 اجتناب شناختی 0/121 0/015 -2/76 (0/10) 0/119 -2/91 0/09 جستجوی پاسخ های اجتنابی 0/117 0/014 -2/52 (0/13) 0/115 -2/31 0/12 کناره گیری 0/107 0/011 -2/09 (0/15) 0/105 -2/11 0/145 تخلیه هیجانی 0/213 0/045 -5/31 (0/01) 0/212 -4/08 0/01 همانطور که در جدول ٥ مشاهده می شود ضریب همبستگی چند متغیری برای ترکیب خطراهبردهای مقابله ای (٠٢١٣=MR) بیشتراز ضرایب همبستگی ساده این متغیرها باعملکرد تحصیلی در دانشجویان پسر می باشد.