چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تحلیلی برنامـ هآموزشـی دوره کارشناسـ ی ارشـد تکنولـوژ ی آموزشی جهت ارائه برنامه ای مناسب در دانشـگاه علامـه طباطبـایی انجـام شـد . سـوال هـای اساسی دراین پژوهش عبارت بود از: اهداف و ضرورت های تجدیدنظر در برنامه آموزشی دوره کارشناسیارشد تکنولوژیآموزشی در ایران کدامند؟اهـداف و ضـرورت هـای دوره کارشناســیارشــد تکنولــوژیآموزشــی در ســطح جهــانی کدامنــد؟ دروس فعلــی دوره کارشناسیارشد تکنولوژیآموزشی تـا چـه انـدازه متناسـب بـا اهـداف و ضـرورتهای دوره کارشناسـیارشـد در ایـران مـی باشـد؟دروس اصـلی و تخصصـی دوره کارشناسـیارشـد تکنولوژیآموزشی با توجه به تجارب جهـانی کدامنـد؟ در هریـک از دروس از چـه منـابع یــاددهی-یــادگیری مــیتــوان اســتفاده کــرد؟ جهــت ارائــه دورة کارشناســیارشــد تکنولوژیآموزشی چه منابع انسانی و غیرانسانی موردنیاز است ؟ به منظور بررسی تجارب جهانی و پاسخ به سـوال هـای فـوق ، تعـدادی از دانشـگاههای معتبرجهانی انتخاب و برنامه آموزشی آنها در دوره کارشناسـی ارشـد تکنولـوژی آموزشـی موردمطالعه قرار گرفـت . بـا اسـتفاده از نتـایج مطالعـه انجـام شـده ، پرسشـنامه ای بـه منظـور بازنگریدوره کارشناسیارشدرشته مذکور در ایران تهیه وپس از محاسبه روایی و پایـایی آن در اختیاراساتید ودانشجویان کارشناسیارشداین رشته قرار گرفت . بـا اسـتفاده از روش تحقیق توصیفی -تحلیلی یافته های بدست آمده بـا بهـره گیـری از روش هـای آمـاری مـورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت ونهایتا یک برنامه درسی مبتنـی بـر تجـ ارب جهـانی و نیازهـای بومی ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
سـؤال هـای اساسی دراین پژوهش عبارت بود از: اهداف و ضرورت های تجدیدنظر در برنامه آموزشی دوره کارشناسیارشد تکنولوژیآموزشی در ایران کدامند؟اهـداف و ضـرورت هـای دوره کارشناســیارشــد تکنولــوژیآموزشــی در ســطح جهــانی کدامنــد؟ دروس فعلــی دوره کارشناسیارشد تکنولوژیآموزشی تـا چـه انـدازه متناسـب بـا اهـداف و ضـرورتهای دوره کارشناسـیارشـد در ایـران مـی باشـد؟دروس اصـلی و تخصصـی دوره کارشناسـیارشـد تکنولوژیآموزشی با توجه به تجارب جهـانی کدامنـد؟ در هریـک از دروس از چـه منـابع یــاددهی-یــادگیری مــیتــوان اســتفاده کــرد؟ جهــت ارائــه دورة کارشناســیارشــد تکنولوژیآموزشی چه منابع انسانی و غیرانسانی موردنیاز است ؟ به منظور بررسی تجارب جهانی و پاسخ به سـؤال هـای فـوق ، تعـدادی از دانشـگاههای معتبرجهانی انتخاب و برنامه آموزشی آنها در دوره کارشناسـی ارشـد تکنولـوژی آموزشـی موردمطالعه قرار گرفـت .
ضرورت های تجدیدنظر در برنامۀدرسی فعلی کارشناسیارشدتکنولوژیآموزشی سؤال دوم : اهداف وضرورت های دوره کارشناسی ارشدتکنولوژی آموزشی درسطح جهانی کدامند؟ براساس یافته های حاصل از این تحقیق اهداف و ضرورت های دوره کارشناسـی ارشـد تکنولوژیآموزشی در سایر دانشگاهها به شرح زیر است : -تربیت پژوهشگر:برنامه آموزشی دوره کارشناسیارشد تکنولـوژی آموزشـی دانشـجویان 121 راآماده میکند تا از طریق تحقیقات بنیادی دانش جدیـد راجسـتجو کـرده و کسـب کننـد .
عناوین دروس اصلی دوره کارشناسیارشد از نگاه اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال ششم : جهت ارائه دورة کارشناسی ارشدتکنولوژی آموزشی چه منابع انسانی وغیرانسانی موردنیاز است ؟ منابع انسانی و غیرانسانی موردنیاز برای ارائه دورة کارشناسیارشد تکنولوژیآموزشی از نظر اساتید عبارت اند از: ١- داشتن سایت کامپیوتر واینترنت بصورت مجزا.