چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تدوین مدل مفهومی و عملیاتی برای ایجـاد علاقـه و انگیـزه در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی نسبت به پژوهش بود. مدل تدوین شده در قالب یک طرح آزمایشی پیش آزمون - پس آزمون اجرا شد. جامعه آماری این تحقیـق را کلیـه دانشـجویان پسـر دانشگاه علوم انتظامی تشکیل داده اند که در قالـب دوره هـای آموزشـی مصـوب کارشناسـی در سال ١٣٨٧- ١٣٨٦ مشغول به تحصیل بوده اند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصـادفی خوشه ای استفاده شد. بدین منظور ابتدا از بین رشته های مختلف تحصیلی رسته انتظامی بـه طـور تصادفی انتخاب گردیده و از بین کلاس های سال دوم رسته انتظامی به طور تصـادفی دو گـروه ٣٠ نفره به عنوان گروه آزمایش و گروه گواه با در نظر گرفتن متغیرهای کنترل ، انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری انگیزه و علاقه دانشجویان به پژوهش ، پرسشنامه ای محقق ساخته بود کـه روایی آن به روش روایی محتوایی و پایایی آن از طریق روش آلفای کرانباخ محاسبه گردید. ١- استادیار دانشگاه علوم انتظامی نتایج حاکی از آن بود که استفاده از مـدل طراحـی شـده بـرای ایجـاد انگیـزه و علاقـه در دانشجویان علوم انتظامی به پژوهش ، سبب شد تا دانشـجویان گـروه آزمـایش نسـبت بـه گـروه کنترل ، دارای سطح کارآمدی شخصی بیشتری شده و برای انجام فعالیت های پژوهشـی اهمیـت بیشتری قائل شوند و ضمن تلاش و صرف زمان بیشتر به سطح رضایتمندی بالاتری دست یابنـد. یعنی استفاده از مدل مذکور سبب کاهش عاطفـه منفـی دانشـجویان گـروه آزمـایش نسـبت بـه تحقیق و بهبود نگرش آنان به این امر گردید.
خلاصه ماشینی:
١- استادیار دانشگاه علوم انتظامی نتایج حاکی از آن بود که استفاده از مـدل طراحـی شـده بـرای ایجـاد انگیـزه و علاقـه در دانشجویان علوم انتظامی به پژوهش ، سبب شد تا دانشـجویان گـروه آزمـایش نسـبت بـه گـروه کنترل ، دارای سطح کارآمدی شخصی بیشتری شده و برای انجام فعالیت های پژوهشـی اهمیـت بیشتری قائل شوند و ضمن تلاش و صرف زمان بیشتر به سطح رضایتمندی بالاتری دست یابنـد.
کرمی (١٣٨٧) در تحقیقی نشان داد که شیوه های گسترش فعالیـت هـای تحقیقـاتی از نظـر دانش آموزان عبارت بودند از: وجود امکانات کـافی یعنـی کتابخانـه مناسـب و مجهـز مدرسـه ، ایجاد انگیزه برای دانش آموزان ، تعیین تکالیف تحقیقاتی بـرای دانـش آمـوزان ، ایجـاد تغییـرات ساختاری در نظام آموزشی ، آموزش روش تحقیـق بـه دانـش آمـوزان ، انجـام تبلیغـات در مـورد فعالیت های تحقیقاتی .
می توان گفت استفاده از مدل طراحی شده برای ایجاد انگیزه و علاقه در دانشجویان علـوم انتظامی به پژوهش ، سبب شد تا دانشجویان گروه آزمایش نسبت به گروه کنتـرل ، دارای سـطح کارآمدی شخصی بیشتری شده و برای انجام فعالیت های پژوهشی اهمیت بیشتری قائل شـوند و ضمن تلاش و صرف زمان بیشتر به سطح رضایتمندی بالاتری دست یابند.
در نتایج تحقیقات قدم پور و رضایی (١٣٨٥)، مرادی (١٣٧٩)، کرمـی (١٣٨٧) و رشـیدپور (١٣٨٠) به نقش تشویق آزمودنی ها به عنوان یک ابزار مهم در ایجاد انگیزه برای انجام پـژوهش اشاره شده است و تمامی این نتایج با نتیجه تحقیق حاضر مطابقت دارد.