چکیده:
الگوی طراحی یادگیری زایشی براساس نظریه یادگیری زایشی ویت راک (١٩٧٤) تدوین شده است و تاکید بر نقش فعال یادگیرنده در جریان یادگیری با اسـتفاده از خلـق رابطـه هـا و معناهـا دارد. در این پژوهش سوال تحقیق عبارت بود از: آیا یادگیرنده های آموزش دیده بـا اسـتفاده از الگوی طراحی یادگیری زایشی عملکرد بهتری نسبت به یادگیرنده های آموزش دیده با الگـوی طراحی به روش متعارف در آزمون پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دارند؟ فرضیه ایـن تحقیق هم عبارت بود از: دانش آموزان آموزش دیده با الگوی طراحی یادگیری زایشی عملکرد بهتری نسبت به دانش آمـوزان آمـوزش دیـده بـا الگـوی طراحـی بـه روش متعـارف در آزمـون پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دارند. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مـدارس دوم راهنمایی دخترانه شهر کلاردشت بود و گروه های نمونه نیز دو کـلاس بـا حجـم ٥٠ نفـر بودنـد (٢٦ نفر گروه آزمایش و ٢٤ نفر گـروه کنتـرل ) کـه بـا اسـتفاده از روش نمونـه گیـری تصـادفی خوشه ای انتخاب شدند. نتایج پژوهش بیانگر تایید فرضیه پژوهش بود.
خلاصه ماشینی:
تعریف یادگیری زایشی منظور از یادگیری زایشی روشی است که در آن یادگیرنده ها برای فهـم یـک موضـوع پیچیـده نیازمند این هستند که ابتدا به طور انتخابی به وقایع توجـه کننـد و سـپس آنهـا را بـا هـم مـرتبط سازند که تولید این رابطه ها می تواند با دانسته های قبلی خودشان باشد یا این که بین خود وقـایع و اطلاعات جدید به وجود آیند که در نهایت از ایـن طریـق یادگیرنـده بـرای خـود معنـا تولیـد می کند و به درک عمیقی از موضوع می رسد.
بنابراین یادگیرنده ها در این الگو از روی قصـد و به طور عمدی دانسته های قبلی را با یافته های جدید به هم مرتبط می کنند و در موقعیت برخـورد با اطلاعات و داده های جدید که اطلاعاتی در مـورد آنهـا ندارنـد بـا بهـره گیـری از راهبردهـای شناختی بین آنها رابطه برقرار می کنند و از این طریق محتوا را برای خود معنادار ساخته و درک و فهم خود را از آن موضوع نسبتا عمیـق مـی کننـد (گرابوسـکی ٢٠٠٤، بـه نقـل از لـی ، لـیم ، و گرابوسکی ٢، ٢٠٠٨).
هدف می تواند بر انگیزش یادگیرنده ها برای تولید معنا مـؤثر واقـع گـردد و ایـن مؤلفه از آن حیث قابل توجه است که باید به منظور تدارک فرصتی بـرای یادگیرنـده در تنظـیم اهداف بررسی گردد تا آنها کنترل و مسئولیت فعال بودن طی فرآیند یادگیری را بپذیرند (ویت راک ، ١٩٩١، ١٩٩٠).