چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش هوش سازمانی در عملکرد سازمانی مدیران دبیرستان های مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران صورت گرفته است . بدین منظور ٢٢٣ نفر از مدیران دبیرستان های شهر مزبور به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. تحقیق حاضر از حیث نحوه گردآوری داده ها، از نوع تحقیقات توصیفی (غیرآزمایشی) است و داده های پژوهش به واسطه یک ابزار پیمایشی که حاصل ترکیب دو مقیاس «هوش سازمانی کارل آلبرشت » و «پرسش نامه محقق ساخته عملکرد سازمانی» بود، جمع آوری گردید. نتایج تجزیه و تحلیل داده های پژوهش ، با بهره گیری از فنون آمار توصیفی و استنباطی (t تک نمونه ای، رگرسیون خطی دومتغیره و رگرسیون گام به گام ) نشان داد که هوش سازمانی مدیران دبیرستان های مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران در سطح نسبتا مطلوب و عملکرد سازمانی آنان در سطح مطلوبی است ؛ هوش سازمانی متغیر پیش بین مناسبی برای عملکرد سازمانی است و ٨٧/٤ درصد از تغییرات واریانس متغیر ملاک را تبیین میکند؛ و تمامی ابعاد هوش سازمانی به غیر از بعد کاربرد دانش با عملکرد سازمانی همبستگی چندگانه دارند.
خلاصه ماشینی:
نتایج تجزیه و تحلیل داده های پژوهش ، با بهره گیری از فنون آمار توصیفی و استنباطی (t تک نمونه ای، رگرسیون خطی دومتغیره و رگرسیون گام به گام ) نشان داد که هوش سازمانی مدیران دبیرستان های مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران در سطح نسبتا مطلوب و عملکرد سازمانی آنان در سطح مطلوبی است ؛ هوش سازمانی متغیر پیش بین مناسبی برای عملکرد سازمانی است و ٨٧/٤ درصد از تغییرات واریانس متغیر ملاک را تبیین میکند؛ و تمامی ابعاد هوش سازمانی به غیر از بعد کاربرد دانش با عملکرد سازمانی همبستگی چندگانه دارند.
Erez & Isen - وضعیت عملکرد سازمانی مدیران دبیرستان های مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران ، چگونه است ؟ - آیا هوش سازمانی بر عملکرد سازمانی مدیران دبیرستان های مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران ، تأثیرمعناداری دارد؟ - آیا مؤلفه های هوش سازمانی (بینش راهبردی، سرنوشت مشترک، تمایل به تغییر، روحیه ، همسویی و تجانس ، کاربرد دانش و فشار عملکرد) بر عملکرد سازمانی مدیران دبیرستان های مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران ، تأثیرمعناداری دارند؟ هوش سازمانی چیست و چگونه میتوان هوش یک سازمان بخصوص را تعریف کرد؟ محققان برای پاسخ دهی به پرسش هایی از این قبیل در طی یک دوره ی تحقیقاتی پنج ساله به پژوهش پرداختند.
نتایج جدول ٧ گویای آن است که که ٨٧/٤ درصد از تغییرات میزان عملکرد سازمانی مدیران دبیرستان های مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران ، وابسته به متغیر هوش سازمانی میباشد.
Organizational Intelligence & Knowledge Management: Thinking Outside the Silos: The Executive Perspective.