چکیده:
این مقاله بر آن سر است تا اهمیت حضور ایرانیان را در منطقه آسیای مرکزی و غربی بـه عنـوان ملتـی فرهنـگ ساز برشمارد و با تذکر مختصری از اعصار اوستایی و مادی و هخامنشی تا ساسانیان بـر ایـن تاکیـد ورزد کـه اسـاس امپراتوریهای هخامنشی ایران کهن بر اعتقاد به وحدانیت خداوند و تاثیر عناصر نیکوکار بر حیات مردمان نهـاده شـده بود.کشورگشایی سلاطین سلسله های مختلف این واقعیت را نیز به همراه داشت که ایرانیان مردمی سـلیم ، خیرخـواه و نیکوکارند و از توان عقلی و علمی موجود در بخش های مختلف امپراتوری برای تعمیم دانش و پیشرفت های حقیقـی زندگانی مردم ادغام پذیرفته بهره برمی گیرند.
خلاصه ماشینی:
فرهنگ ایران باستان دکتررضا شعبانی استاد گروه تاریخ ، واحد علوم و تحقیقات تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران دکتر صدیقه (سارا) اکبری دکترای تاریخ ایران پیش از اسلام ، واحد علوم و تحقیقات تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران چکیده این مقاله بر آن سر است تا اهمیت حضور ایرانیان را در منطقه آسیای مرکزی و غربی بـه عنـوان ملتـی فرهنـگ ساز برشمارد و با تذکر مختصری از اعصار اوستایی و مادی و هخامنشی تا ساسانیان بـر ایـن تاکیـد ورزد کـه اسـاس امپراتوریهای هخامنشی ایران کهن بر اعتقاد به وحدانیت خداوند و تاثیر عناصر نیکوکار بر حیات مردمان نهـاده شـده بود.
بر اساس اطلاعات تورات در ایران عصر هخامنشی گاهنامه هـا یا نوعی از گاهنامه نوینی نیز وجود داشت خشت های گلـین کـاخ هـای نخسـت جمشیدوشـوش برآیین کتابتی ایرانیان دلیل موجهی است .
بر اساس سنن زرتشتی متاخر آذربایجان محل فعالیت این پیامبر بوده است ایـن اسـتدلال بـه روشنی با شرایطی ارتباط دارد که در عصر پارتیان و ساسانیان وجود داشته است تکرار می کینم کـه امروزه برخی از دانشمندان بر این باورند که زرتشت در نیمه اول قرن ششم پیش از میلاد در شرق ایران زندگی میکرده است اما هخامنشیان یا او را نمیشناخته اند یا او را بـه حسـاب نمـیآوردنـد.
آشکار نیست که پرستیدن اهورامزدا و ضدیت با پرستش دیو هدف پیروان زرتشت بوده باشد و تنها آنان به این آیین گرایش داشته اند اما از آنجا که میتوان آنان را به طور کلی هواخـواه چنـین باوردانست میتوانیم نتیجه بگیریم که خشایارشا کلا در جهت خواست و روح آیین «زرتشتی» گام 991 برمیداشت .