چکیده:
احادیث لعن امت از روایات باب اشراط الساعلا است که در آن ها، لعن شدن نسل های اولیـه امـت اسلامی توسط نسل های بعدی، از اسباب گرفتاری مسلمانان به بلاهـای آخرالزمـان معرفـی شـده است . روایات یادشده غالبا توسط شیخ صدوق و شیخ طوسی نقل شده است که شیوخ حدیثی غیر امامی نیز داشته اند. با توجه به شباهت لفظی و سندی احادیث لعن امت در کتب شیعه و اهل سنت ، احتمال منتقله بودن روایات یادشده از منابع اهل سنت به منابع شیعه وجود دارد. بعضـی از علمـای اهل سنت ، به سبب عدم اعتقاد امامیه بر عدالت همه صحابه از سویی و لعن نمودن برخی از صحابه از سوی دیگر، بر آن ها خرده گرفته و به حدیث لعن امت استناد کرده اند، درحالیکه تمـام اسـناد و طرق حدیث لعن امت ، به نظر محدثین ضعیف است . در صـورت قبـول ارتبـاط بـین لعـن امـت و آخرالزمان ، حدیث لعن امت ، میتواند بر لعن شدن علیع توسط بنیامیه و خوارج و نواصب دلالت داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
غالبا محدثانی همچون شیخ صدوق و شیخ طوسی که استادان حدیثی غیـر امامی نیز داشته اند، احادیث لعن امت را نقل کرده اند؛ ازاین رو احتمال منتقله بودن آن ها از منابع عامه به کتب شیعه بعید نیست .
ک : سنن ترمذی، بیتا، ج ٤، ص ٤٩٥) درخصوص منابع شیعه ممکن است در ابتدای امر گمان رود بصائر الدرجات سـعد بن عبدالله اشعری قمی ٤ اولین مصدر شیعی میباشد، لکـن پـس از مراجعـه بـه کتـاب مختصر البصائر مشاهده میشود مؤلف آن یعنی حسن بن سلیمان حلـی، خـود اذعـان میدارد که این حدیث را شخص او به این اوراق اضافه کـرده اسـت .
ک: آقـا بزرگ تهرانی، ١٤٠٨ق ، ج ٣، ص ٤٠٠/ سبحانی، ١٤١٨ق ، ج ٤، ص ١٥٠) بررسی سندی روایت منقول از امالی شیخ طوسی نیاز به بررسی سندی هر روایت امری سزاوار است و بدین سبب باید متـذکر شـد کـه سند روایت گفته شده به سه طریق از أبو فضاللإ فرج بن فضاللإ نقل شـده اسـت .
٦(کراجکی، ١٤١٠ق ، ج ١، ص ١٤١ـ١٤٣) عبارت گفته شده ، حدیث به معنای مصطلح نیست ٧ بلکـه نقـل حادثـه ای اسـت کـه برای معاویه افتاده است ؛ ازاین رو حجیت ندارد.
احادیث مشابه در مصادر اهل سنت سه گونه روایت در منابع عامه وجود دارد که با عباراتی مشابه ، لعن شدن نسل های اول امت اسلام توسط نسل های آخر را متذکر میشوند: ١.
»٨(ابــن ماجــه ، ١٩٥٢م ، ج ١، ص ٩٧، ح ٢٦٣/ ســیوطی، ١٤٠٤ق ، ج ١، ص ١٦٢/ میبدی، ١٣٧١ش ، ج ١٠، ص ٤٩) برخی از علمای اهل سنت حدیث مذکور را به سبب وجود عبدالله بـن السـری در سند آن ، ضعیف میدانند.