چکیده:
در تحقیق حاضر، اثربخشی آموزش مهارت خود آگاهی در کاهش اعتیاد به اینترنت ، احساس تنهایی و افزایش خود کارآمدی مورد مطالعه قرار گرفت . جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان دختر دوم مقطع متوسطه ماهشهر بودند که از بین آن ها ٥٠ نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و تنها گروه آزمایشی بود که در معرض ده جلسه آموزشی عملی قرار گرفت . برای جمع آوری داده های تحقیق ، از پرسش نامه های اعتیاد به اینترنت سواری (١٣٩١)، احساس تنهایی راسل ، پیلا و کاترونا (١٩٨٠) و خود کارآمدی شرر و همکاران (١٩٨٢) استفاده بعمل آمد. طرح تحقیق حاضر میدانی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از تحلیل کواریانس چند متغیری و یک متغیری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد آموزش مهارت خودآگاهی باعث کاهش اعتیاد به اینترنت و احساس تنهایی آزمودنی ها گردید. همچنین آموزش های یاد شده توانست خودکارآمدی دختران دانش آموز دوم مقطع متوسطه ماهشهر را افزایش دهد. نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که از طریق آموزش میتوان بسیاری از عادت های ناپسند( اعتیاد به اینترنت و احساس تنهایی) را کم و عادت های مناسب ( خودکارآمدی) را تقویت کرد.
خلاصه ماشینی:
برای جمع آوری داده های تحقیق ، از پرسش نامه های اعتیاد به اینترنت سواری (١٣٩١)، احساس تنهایی راسل ، پیلا و کاترونا (١٩٨٠) و خود کارآمدی شرر و همکاران (١٩٨٢) استفاده بعمل آمد.
Parker, Taylor, Eastabrook, Schell, & Wood 5.
در همین رابطه غفاری و احدی (١٣٨٦) طی تحقیقی به این نتیجه رسیدند که آموزش خودآگاهی هیجانی و مهار تکانه موجب کاهش اعتیاد به اینترنت و کناره گیری اجتماعی آنان گردید.
با توجه به مقدمه بالادر تحقیق حاضر این فرضیه ها که آموزش مهارت خود آگاهی در کاهش اعتیاد به اینترنت و احساس تنهایی و افزایش خودکارآمدی دختران دوم دبیرستانی موثر است مورد بررسی قرار گرفت .
Liu, Gou & Zuo / / روش پژوهش شرکت کنندگان : جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش آموزان دختر دوم دبیرستانی ماهشهر در سال تحصیلی ٩٤- ١٣٩٣ بودند.
به منظور انتخاب نمونه مناسب تحقیق ، ابتدا پرسش نامه های اعتیاد به اینترنت ، احساس تنهایی و خودکارآمدی روی ٢٠٠ نفر از دانش آموزان دختر سال دوم مقطع متوسطه اجرا گردید.
میزان تأثیر یا تفاوت برابر با ٠/٩٣ می باشد، به عبارت دیگر، ٩٣ درصد تفاوت های فردی در نمرات پس آزمون اعتیاد به اینترنت ، احساس تنهایی و خودکارآمدی مربوط به تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی می باشد.
در همین رابطه بررسی غفاری و احدی (١٣٨٦) نشان داد که آموزش خودآگاهی هیجانی و مهار تکانه موجب کاهش اعتیاد به اینترنت و کناره گیری اجتماعی گردید.
از طرفی بررسی غفاری و احدی (١٣٨٦) نشان داد که آموزش خودآگاهی هیجانی و مهار تکانه موجب کاهش اعتیاد به اینترنت و کناره گیری اجتماعی آنان گردید.