چکیده:
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. 32 نفر از دانش آموزان (16 دختر و 16 پسر) با ناتوانی ریاضی در پایه پنجم ابتدایی به صورت تصادفی انتخاب شدند. پس از تشخیص اختلال ریاضی، از هر گروه 8 نفر به عنوان گروه کنترل و 8 نفر به عنوان گروه آزمایش قرار گرفتند. به منظور جمع آوری اطلاعات از آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (WISC-R)، آزمون ریون و آزمون معلم ساخته ریاضی استفاده شد. دو گروه آزمایشی دختر و پسر هر کدام به مدت 16 جلسه 60 دقیقه ای تحت آموزش مستقیم قرار گرفتند. از هر چهار گروه پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه تحلیل شد. یافته ها نشان دادند که آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه در پس آزمون موثر بوده است (01/0P <). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص موثر است و معلمان می توا نند از روش آموزش مستقیم برای بهبود عملکرد ریاضی در این دانش آموزان استفاده کنند.
The present investigation was performed to study the effect of direct instruction on math performance of students with specific learning disability. To this end، 32 students (16 males and 16 females) with specific learning disability were selected through random selection. After diagnosis of these students' math problem، they were divided into two groups: 16 students (8 female and 8 male) were assigned to a control group and the remaining other 16 were assigned to an experimental group (8 female and 8 male). To gather data Wechsler Intelligence Scale-Revised and Raven Matrixes were used to assess participants intellectual functioning and teacher-made Math Inventory were designed to assess the math performance of students. Research design was true experimental design: pre-test، post-test and control group design. Four groups were constituted of following: male experimental، female experimental، male control and the female control groups. Two experimental groups were in treatment condition to whom 16- sixty minute sessions of math teaching with direct instruction method were applied. Analysis of covariance was used to analysis the data. Result showed greater improvement in experimental group in regard to math performance (P<0.01). This result indicated that direct instruction was a useful method to teach math concepts to students with specific learning disability.