Skip to main content
فهرست مقالات

عاملهای مؤثر بر بهره وری دبیران زن تربیت بدنی از دیدگاه خود، مدیران مدرسه ها و مسئولان آموزش و پرورش و ارائه الگو

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (14 صفحه - از 43 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : بهره‌وری دبیران زن تربیت‌بدنی، بهبود بهره‌وری دبیران زن تربیت‌بدنی، بهره‌وری، مدیران مدرسه‌ها و مسئولان آموزش، عاملهای مؤثر بر بهره‌وری دبیران، مسئولان زن تربیت‌بدنی آموزش، زن تربیت‌بدنی آموزش و پرورش، مسئولان تربیت‌بدنی آموزش و پرورش، مدیران، ری دبیران زن تربیت‌بدنی

هدف تحقیق حاضر، توصیف عاملهای مؤثر بر بهره‌وری دبیران زن تربیت بدنی از دیدگاه مدیران مدرسه‌ها، مسئولان تربیت بدنی آموزش و پرورش و خود آنها بود. آزمودنیهای تحقیق به طور تصادفی از سه جامعه انتخاب شدند که شامل 300 دبیر زن تربیت بدنی، 300 مدیر مدرسه دخترانه و 35 مسئول زن تربیت بدنی آموزش و پرورش می‌شدند. محقق برای جمع‌آوری اطلاعات به روش دلفی، پرسشنامه ای را در چهار بخش حاوی 41 سئوال به سبک لیکرت در خصوص عاملهای موثر بر بهره‌وری نیروی انسانی (عاملهای شخصی، محیطی سازمانی، انگیزشی و اقتصادی اجتماعی) تنظیم کرد که اعتبار و پایائی آن نیز تأیید شد (آلفای کرونباخ=0.89). با کمک آزمون کروسکال والیس و آزمونهای تعقیبی، دیدگاههای آزمودنیهای بررسی و با روش تحلیل عاملی، عامل‌های متفاوت اولویت‌بندی شدند. طبق نتایج به دست آمده، بین دیدگاه آزمودنیها در بخش عامل شخصی و عامل اقتصادی اجتماعی پرسشنامه، تفاوت معناداری مشاهده شد. اولویت‌بندی عاملها به ترتیب اهمیت عبارت بودند از: عاملهای محیطی سازمانی، انگیزشی، اقتصادی اجتماعی و شخصی.

خلاصه ماشینی:

"در جدول 3 ملاحظه می‌شود،بین دیدگاه معلمان با مسئولان در سئوال 2 مربوط به عاملهای اقصتادی‌ اجتماعی پرسشنامه که میزان تأثیر تورم و رکود اقتصادی را بر بهره‌وری دبیران زن تربیت بدنی می‌سنجد،تفاوت معنا داری وجود دارد. همچنین بین دیدگاه معلمان با مدیران‌ نیز در سئوال 4 مربوط به عاملهای اقتصادی اجتماعی‌ پرسشنامه که میزان تأثیر داشتن مشاغل متعدد را بر بهره‌وری‌ دبیران زن تربیت بدنی می‌سنجد،تفاوت معناداری وجود دارد. همان گونه که در جدول 2 ملاحظه می‌شود،بین‌ نظرات معلمان با مسئولان،همچنین مدیران و مسئولان‌ در سئوالات 4،5 و 9 مربوط به عاملهای شخصی‌ پرسشنامه،تفاوت معناداری وجود دارد که به ترتیب میزان‌ تأثیر مهارت و تخصص،متناسب بودن رشتهء تحصیلی‌ با شغل و برخورداری از وضعیت خانوادگی مطلوب‌ دبیران زن تربیت بدنی را بر بهره‌وری ایشان می‌سنجد. همچنین بین دیدگاه معلمان با مدیران نیز در سئوال 7 عاملهای شخصی پرسشنامه که میزان تأثیر توانایی مقابله‌ با مشکلات کاری را بر بهره‌وری دبیران زن تربیت بدنی‌ می‌سنجد،تفاوت معناداری وجود دارد. همان گونه که در جدول 4 ملاحظه می‌شود،مهم‌تین عامل از عاملهای مؤثر بر بهره‌وری دبیران زن تربیت بدنی از دیدگاه جوامع تحت‌ بررسی تحقیق،عاملهای محیطی سازمانی بود که به‌ ترتیب اولویت عاملهای بعدی عبارت بودند از: عاملهای انگیزشی،عاملهای اقتصادی اجتماعی و عاملهای شخصی. بر اساس یافته‌های تحقیق،بین دیدگاه سه گروه‌ آزمودنی تحقیق در خصوص عاملهای مؤثر بر بهره‌وری‌ دبیران زن تربیت بدنی تفاوت معناداری مشاهده شد که این تفاوت نظر،در دو بخش عاملهای شخصی و عاملهای اقتصادی اجتماعی از عاملهای مؤثر بر بهره‌ وری ملاحظه می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.