چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه رقابت بازار محصول با حق الزحمه ی حسابرسی مستقل صورت های مالی است. به همین منظور، داده های مالی 72 شرکت پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران با استفاده از الگوی رگرسیونی داده های تابلویی با اثرات ثابت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج بدست آمده در حالت کلی نشان می دهدکه رقابت بازار محصول بر حق الزحمه ی حسابرس مستقل تاثیر معناداری دارند. با توجه به نتیجه بدست آمده می توان بیان کرد که رقابت، باعث کاهش مشکلات نمایندگی بین مدیران و سهامداران می شود که این موضوع به نوبه خود باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه های کنترلی می شود. بنابراین، ریسک حسابرسی کاهش می یابد و در نتیجه حق الزحمه درخواستی حسابرس نیز کاهش خواهد یافت.
this research aimed to explore the impact of product market competition on independent audit fee. Therefore, the financial data of 72 companies in Tehran Stock Exchange and by using panel data regression model with fixed effects were analyzed. In general, the results showed that product market competition have a significant effect on the independent audit fee. According to the obtained results it can be stated that competition reduces agency problems between managers and shareholders, who in turn reduces the issue to and the costs of information asymmetry controlled. Thus, audit risk is reduced and therefore the auditor’s fee requested will be reduced.
خلاصه ماشینی:
از سوي ديگر، رقابت در بازار محصول ، باعث کاهش مشکلات نمايندگي بين سهامداران و مديران ، و افزايش دقت و صحت گزارش هاي مالي ميشود، در نتيجه با ارزيابي حسابرس از خطر حسابرسي صاحب کار، حسابرس با خطر کمتري روبرو مي باشد و تلاش هاي لازم را براي حسابرسي کاهش مي دهد.
همچنين ، لازم به توضيح است با توجه به اين که افزايش حق الزحمه ي حسابرسي باعث افزايش هزينه هاي اضافي براي حسابرسي شده که به صاحب کار تحميل ميشود، به همين دليل اين انتظار وجود دارد که با کنترل ساير متغيرهاي مرتبط با حق الزحمه ي حسابرسي، ارتباط معناداري بين رقابت بازار محصول موجود و حق الزحمه حسابرسي وجود داشته باشد.
جدول ١- تعريف متغيرهاي الگوي تحقيق حاضر نماد متغير مورد بررسي LnFee حق الزحمه ي حسابرسي HHI رقابت بازار LEV نسبت بدهي به دارايي(اهرم مالي) ROA نسبت سود آوري نماد متغير مورد بررسي AuditQlty کيفيت حسابرسي (اندازه موسسه حسابرسي) Size اندازه شرکت GROWTH رشد فروش MTB نسبت فرصت هاي رشد منبع : يافته هاي پژوهشگر ٧-١- متغير وابسته اين پژوهش ميزان حق الزحمه ي پرداختي به حسابرس مستقل تعريف شده است که داده هاي مربوط به حق الزحمه الزحمه حسابرس از يادداشت هاي همراه صورتهاي مالي شرکت هاي مورد آزمون استخراج شده است و براي محاسبه آن از لگاريتم طبيعي هزينه ي حسابرسي استفاده شده است .
, (٢٠١٢), "Product Market Competition and Internal Gove rnance: Evidence from the Sarbanes Oxley Act”, Available at SSRN: http://papers.
28) Wang, Y,(2010),"Product Market Competition and Audit Fees.